Bat în lemn pentru a chema crestinii la rugãciune. Nu e orice fel de lemn, ci este toaca, cea cu ajutorul cãreia, crestinii sunt chemati la rugãciune. Sunt tineri la Petrosani care bat toaca. Unul dintre ei este Claudiu Miercureanu, care participã si la concursuri de bãtut toaca.
“La toacã bat de aproximativ 5 ani. Prima datã m-a motivat domnul Costicã, mi-a spus cã dacã bat toaca mã duce la concurs si asa am învãtat. Apoi, m-am dus la Suceava la concurs doi ani la rând si am luat premii. În primul an am luat locul I, apoi locul II. La concursuri este emotionant. Este diferit sã bati toaca, comparativ cu alte instrumente. Nu oricine poate face asa ceva pentru cã este  greu. Trebuie sã învârti ciocanele într-un anumit fel, trebuie si ureche muzicalã”, ne-a spus Claudiu Miercureanu.  Toaca este un obiect liturgic confectionat din lemn. Cu ajutorul acestui obiect erau crestinii chemati la rugãciune în cele mai vechi timpuri. Preotii spun cã sunetul emis de toacã ne face sã ne gândim la Dumnezeu.
“Toaca e foarte veche, e din perioada în care s-a rãspândit monahismul si era un mijloc de a-i chema la slujbã pe monahi. Erau eremiti si locuiau separat unul de celãlalt si neavând ceas  si alte mijloace de  comunicare, toaca era cea care îi chema la slujbã. Initial, a fost o bucatã de scândurã si bãteau cu lemn în ea. Oamenii erau la slujbã cu toaca. Era un orânduit care bãtea toaca.  Când auzi toaca, te  predispune la rugãciune, te scoate din cotidian. Cine face percutie, poate sã batã si toaca. Sau cine bate toaca, poate oricând sã facã si percutie. Nu e chiar simplu de bãtut toaca, dar nu e nici complicat”, a spus preotul Nicolae Tãnase.
Toaca si clopotele sunt singurele instrumente muzicale acceptate de Biserica Ortodoxã. Toacã si clopotul au rolul de a anunta începutul slujbei si de a chema credinciosii la slujbã.
Monika BACIU