Oare câte dintre generațiile ”Instagram” mai identifică cel mai populat cartier al Văii Jiului, ”Aeroport” din Petroșani, cu originea numelui?
Povestea a început exact în urmă cu 85 de ani, în Ziua Sf. Prooroc Ilie Tesviteanul, pe 20 iulie 1937. Chiar în urmă cu 85 de ani!
Atunci s-a deschis oficial Școala de Pilotaj Petroșani.
Mai întâi a fost ”Aeroclubul Petroșani”. Undeva în Parâng, pe un teren în zona stație Meteorologice, unde a fost construit un hangar pentru zece planoare.
Era la începutul lui 1936. Pe 26 noiembrie, se efectuează o primă lansare de probă pe Lunca Mică (actuala zonă Keops-Spital), apoi pe 6 decembrie, de pe Vf. Chiciora (925 m alt.), primul zbor planat pe câmpul Lunca Mare (azi Cartierul „Aeroport”).
Toate aceste evenimente se datorează în primul rând ing. Ștefan Georgescu-Gorjan și prof. Ing. Gustav Felix Stof. Ei au fost promotorii unui sport al temerarilor, planorismul, ocupându-se de aparatele de zbor și de pregătirea viitorilor piloți. A fost o lungă perioadă, până în 1956, a acestui sport al curajului promovat și practicat la Petroșani.

Pe 20 iulie 1937 – astăzi se împlinesc 85 de ani – se deschide Școala de Pilotaj Petroșani (în același timp cu Stația Meteo din Parâng).
Școala avea în dotare planoare de fabricație
germană, programe de instrucție, cursuri teoretice, cu numeroși doritori la orele de curs. Printre profesori îi amintim pe Gheorghe Pârvulescu, Eugen Bănulescu, Eugen Cornescu, Emil Țepeș.
Școala ia amploare după anii 40, ea va avea și un internat (actuala zonă CAR……..) cu cantină pentru elevi.
Un accident nefericit la 27 iunie 1943, cu planorul ”Moewa”, duce la prăbușirea de la 250 m al acestuia, provocând moartea pilotului Emil Țepeș, fiind prima jertfă a planorismului în România.
O perioadă din cel de-al Doilea Război Mondial și urmările sale, anii
1945-1946 au dus la o
stagnare a acestei activități.
Din 1947 școala – sub
denumirea ”Școala de Zbor fără Motoare Ghe. Apostol” Petroșani își reia activitatea sub patronajul sindicatelor, numeroși elevi pregătiți aici fiind trimiși la școli superioare, civile și militare.
După 20 de ani…
… Școala de bor fără
Motor din Petroșani își
încheie activitatea și se desființează. Ultimul
comandat al școlii, Gheorghe Botez, ”pune lacătul”. Comuniștii au închis abuziv și nejustificat o activitate și
implica o aleasă educație și pregătire specială pentru
aviația românească.
Pe terenul de zbor din Lunca Mare se va construi partea de sud a orașului, ceea ce va deveni ”Cartierul Aeroport”, în amintirea acelor timpuri rămânând numele unei străzi, Aviatorilor…

GENU TUTU