”Tu știi să comunici?” Toată lumea ar spune ,,Da, normal!’’, dar nu ne referim la vorbit în forma sa rudimentară. Pentru a comunica, e necesar să fim conștienți de cele 10 puncte din Manifestul comunicării non-ostile. Scopul nu este de a vorbi, fără a spune ceva. Nu suntem forme fără fond. De aceea, recomandat ar fi ca aceste ,,reguli” să fie respectate, în ciuda impulsivității cu care am vrea să reacționăm în diferite situații.”
Textul de mai sus, elaborat de elevii care fac parte din echipa Consiliului Școlar al Elevilor de la Colegiului Național ”Mihai Eminescu”, ca mici ambasadori ai comunicării non-ostile în lumea virtuală, a fost popularizat pe Instagram, cea mai urmărită și iubită rețea socială a adolescenților.
Colegiul Național ”Mihai Eminescu” a derulat o campanie de conștientizare despre importanța incluziunii sociale și a toleranței prin combaterea discursului instigator la ură online, un fenomen îngrijorător care a luat amploare în lumea virtuală în ultimii ani.
”Să nu uităm că, lupta împotriva discursului urii reprezintă un maraton, nu un sprint, la fel ca menținerea unei societăți democratice, garantul libertăților și drepturilor omului.” reprezintă mesajul de bază al campaniilor #ZiuaDiscursuluiAmabil sau #KindSpeechDay, o zi dedicată bunătății și bunăvoinței, care s-au derulat pe parcursul lunilor mai și iunie pe rețelele de socializare și pe care le puteți urmări aici: https://www.facebook.com/cnme.petrosani/videos/533761191777946/ și aici: https://www.facebook.com/1437992483160723/posts/2865782187048405/ .
Problematica și consecințele discursului instigator la ură, regulile și capcanele informării și comunicării în spațiul virtual reprezintă teme actuale cu care toți ne confruntăm pe măsură ce internetul și rețelele sociale ne ocupă o mare parte din timpul pe care îl petrecem online. Virtualul este real, la fel și consecințele hărțuirii cibernetice. La baza tuturor activităților desfășurate la colegiul nostru (gimnaziu și liceu) în ultimele 6 luni a stat Manifestul Comunicării Non-ostile, prin popularizarea celor 10 principii care sumarizează conduita adecvată când comunicăm online sau ofline:
1. LUMEA VIRTUALĂ ESTE REALĂ
2. EȘTI CEEA CE COMUNICI
3. CUVINTELE MODELEAZĂ FELUL ÎN CARE GÂNDESC
4. ASCULTĂ ÎNAINTE DE A VORBI
5. CUVINTELE CONSTRUIESC LEGĂTURI
6. CUVINTELE AU CONSECINȚE
7. DISTRIBUIE CU PRUDENȚĂ
8. IDEILE POT FI DISCUTATE. OAMENII TREBUIE RESPECTAȚI
9. INSULTA NU ESTE UN
ARGUMENT
10. ȘI TĂCEREA SPUNE CEVA
Clasa noastră este pe Whatsapp și ne stabilim propriile reguli de chat!: Reguli simple pentru a învăța cum se utilizează în mod corect smartphone-urile, în special grupul de chat al clasei: elevii vor trebui să își creeze propriile reguli pentru a beneficia de o experiență pozitivă și pentru a evita situațiile de hărțuire cibernetică.
Ce fel de limbaj folosim în grupul nostru de chat sau în clasasă?
Cum putem respecta diferitele puncte de vedere?
Cum putem respecta libertatea, demnitatea și unicitatea fiecărei persoane?
Cum gestionăm conflictele online și offline?
Cuvinte care discriminează: discriminarea, online și offline, ca rezultat al însumării clișeelor și prejudecăților. Ești ceea ce comunici.
„Micii” fact-checkeri cresc! Ce sunt știrile false? Sfaturi pentru identificarea acestora: Cum pot căuta informații online? Pot să am încredere în tot ceea ce citesc? Dacă găsesc o informație online, pot să o folosesc și să pretind că este a mea?
Povara și onoarea de a fi un influencer: să fii faimos vine cu o responsabilitate uriașă față de societate
Cuvinte într-un borcan ”Etichetați
borcane, nu persoane” : când comentez la postările sau pozele unui prieten, folosesc cuvinte care l-ar putea jigni? Dacă îi etichetez în poze vulgare și/sau dacă postez poze sau videoclipuri cu ei fără să le cer permisiunea, sunt conștient că le-aș putea face rău?
Puterea cuvintelor și persuasiunea: cuvintele au consecințe. Sunt cuvintele puternice? În ce mod sunt ele puternice?
Suntem noi conștienți de această putere?
Colegiul Național ”Mihai Eminescu” Petroșani face parte, alături de alte patru colegii din țară, din proiectul pilot ”Amelie” al Uniunii Europene și implementat la nivel național de Fundația EOS România ”Alfabetizare media pentru combaterea discursului instigator la ură”. Echipa de proiect: Raica Luciana, Manea Ștefania, Cerna Delia, Szedlacsek Rolland, Gaiță- Lukacs Ioana și Serin Jura, coordonatoarea proiectului AMeLiE.
Site-ul proiectului: https://www.amelieproject.eu/the-amelie-virtual-network-of-teachers-in-romania-was-expanded/