Locomotivã din Depoul Petrosani, expusã la Brad

 

O locomotivã care a fost construitã în urmã cu 8 decenii va fi expusã la Brad. Locomotiva a fost construitã în uzinele Malaxa Bucuresti, iar acum va fi expusã la Brad spre a fi admiratã.
Locomotiva a fost fost dusã de la Petrosani, la Brad. Locomotiva va fi pozitionata pe tronsonul de cale feratã care a mai rãmas din linia feratã Brad-Mintia, la intersectia strãzilor Avram Iancu si Ion Creangã de lângã unitatea militarã. Locomotiva va fi restauratã si expusã ca piesã de patrimoniu tehnic national.
“O asemenea locomotivã cu abur am reusit, împreunã cu Consiliul Local Brad în colaborare cu S.C. Cale Feratã Îngustã SRL Criscior patron George Hocevar sã o preluãm pentru expunere publicã, în  custodie de la Societatea Feroviarã de Turism CFR SÃ. Bucuresti. Locomotivele cu abur seria 230 000 sunt  înregistrate cã piese de patrimoniu tehnic  national. Dorim sã  marcãm în acest mod o paginã de istorie localã, sã subliniem importanta pentru zona Brad a  existentei cãilor ferate, în strânsã legãturã cu  calea feratã îngusta Brad-Criscior si cu clãdirea monument istoric a gãrii Brad”,  spune Florin Cazacu, primarul municipiului Brad.
În anul 1939 au fost demarate lucrãrile de  construire a cãii ferate Brad-Mintia un proiect extrem de complex din punct de vedere tehnic, cu o valoare a investitiei extrem de ridicatã si  realizat cu pretul a multor vieti omenesti, mai ales în timpul celui de Al Doilea Rãzboi Mondial. Lucrãrile au fost întrerupte si  reluate de mai multe ori, reusindu-se dupã multi ani, în anul 1988, punerea în exploatare  a liniei de cale feratã Brad-Mintia.
Din nefericire, în anul 1997 din cauza unei alunecãri de teren de pe traseu circulatia a fost întreruptã iar ulterior din motive independente de vointa administratiilor publice locale de pe raza unde existã aceastã linie, infrastructura cãii ferate a fost vândutã. O lungã perioadã de timp, în anii ’70 pe aceastã cale feratã intre Brad si Dealul Fetii au  circulat trenuri de  cãlãtori si mãrfuri în  special pentru a deservi Exploatarea Minierã Barza mai precis incinta de mina Dealul Fetii. Trenurile care circulau pe aceastã rutã au fost multã vreme tractate de locomotive cu abur, adevãrate bijuterii ale tehnicii din perioada respectivã.
Cosmin BACIU

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.