Imobilele de pe amplasamentul viitoarei autostrazi Deva – Orastie, care nu au fost expropriate, au de acum un nou cadru legal pentru cumpararea lor de catre stat. Guvernul a fost nevoit sa modifice legislatia si sa cuprinda noi sume de bani pentru exproprierea proprietatilor.  Guvernul Romaniei a emis o noua hotarare, pentru completarea Hotararii Guvernului nr. 823/2009 privind declansarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privata ramase de expropriat, situate pe amplasamentul lucrarii „Constructia variantei de ocolire Deva si Orastie la profil de autostrada”. Constructia variantei de ocolire Deva si Orastie la profil de autostrada, asa cum este denumit proiectul, face parte din Coridorul IV Pan European, coridor considerat prioritate strategica de interes national si european, mentionat chiar intr-o hotarare din iunie 2008 a Consiliului Suprem de Aparare a Tarii. Oficialii considera ca varianta de ocolire Deva si Orastie la standard de autostrada va reprezenta o artera de circulatie rutiera foarte importanta a Romaniei. Traseul variantei de ocolire incepe de la intersectia DN 7 si a magistralei C.F. duble electrificate Sibiu-Deva pe un pasaj superior. Dupa ce parcurge pe DJ 705 un tronson de aproximativ 300 metri, care se va reabilita, se desprinde la stanga urmand de aici traseul viitoarei autostrazi Pitesti-Sibiu-Nadlac. Traseul se continua prin extravilanul localitatilor  limitrofe ocolind cu o curba la dreapta, zona industriala a Municipiului Orastie si localitatea Pricaz, prin nordul acesteia, dupa care se indeparteza de raul Mures, indreptandu-se catre sudul localitatii Turdas, unde face jonctiunea cu  varianta de ocolire Deva. Principalul avantaj al acestei variante este ca evita lucrarile realizate in nodul rutier de la intersectia DN 7 cu DJ 705, care raman in totalitate in zestrea drumurilor nationale asigurand supratraversarea magistralei C.F. duble electrificate Sibiu. De asemenea, proiectul, a carui executie a inceput, prevede si mai multe noduri rutiere.

A fost nevoie de o noua lege

Reprezentantii Executivului au explicat si de ce a fost nevoie de un nou cadru legal pentru exproprierea suprafetelor de teren. Astfel, la momentul promovarii proiectului de Hotarare a Guvernului nr. 823/2009, procedurile de expropriere aplicabile au fost cele prevazute de Legea nr. 198/2004, privind unele masuri prealabile lucrarilor de constructie de drumuri de interes national, judetean si local, cu modificarile si completarile ulterioare, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 434/2009, pentru acele imobile proprietate privata care se regasesc pe culoarul de expropriere aferent proiectului.

La momentul respectiv, a fost intocmita o documentatie tehnico – economica cuprinzand date privind incadrarea lucrarii in planurile de urbanism si amenajare a teritoriului, planuri cu amplasamentul lucrarii care contin delimitarea suprafetelor si a constructiilor propuse spre expropriere. In prezent, cadrul legal in materie de expropriere il reprezinta Legea nr. 255/2010 privind exproprierea pentru cauza de utilitate publica, necesara realizarii unor obiective de interes national, judetean si local, cu modificarile si completarile ulterioare si Hotararea Guvernului nr. 53/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a acesteia. Conform legii, expropriatorul are obligatia de a aproba prin Hotarare a Guvernului si lista proprietarilor imobilelor care constituie coridorul de expropriere. Aceasta obligatie a expropriatorului nu era prevazuta de vechiul cadrul legislativ in materie de expropriere. In lista imobilelor ce fac obiectul acestui act normativ se identifica imobile ce au deschisa Carte funciara si pentru care informatiile au fost obtinute de la Oficiul de Cadastru Hunedoara si imobile ce nu au inca deschisa Cartea Funciara si pentru care informatiile au fost obtinute de la primarii.

Bani suplimentari

Amplasamentul lucrarii a fost aprobat tot  prin HG 823/2009, care prevedea si declansarea procedurilor de expropriere pentru imobilele situate pe amplasamentul lucrarii „Constructia variantei de ocolire Deva si Orastie la profil de autostrada“, dar si suma globala estimata cu titlu de despagubire, in valoare de 18 milioane de lei, conform unei expertize de specialitate. Pentru  actuala Hotarare a Guvernului este necesara suma de 217.000 de lei, pentru o suprafata de teren de 91.468 metri patrati, adica 154 de imobile. „Intrucat la data emiterii Hotararii Guvernului nr. 823/2009 nu erau identificati toti proprietarii in vederea stabilirii sumei individuale necesare finalizarii exproprierilor, a fost necesara initierea prezentului proiect de Hotarare a Guvernului de completare cu lista imobilelor situate pe raza localitatilor Romos, Geoagiu, Orastie, Turdas, Simeria, Harau si Soimus din judetul Hunedoara”, se arata in hotararea de Guvern la care facem referire.

Carmen Cosman