Cea mai controversatã autostradã din putinele existente în tarã produce  coliziuni diplomatice. Rezilierea contractului pentru lotului 3 al autostrãzii Lugoj – Deva de cãtre oficialii români, i-a determinat pe constructori sã deschidã un coinflict diplomatic si, în plus, au fost sesizate si  institutiile europene.
Urmeazã ca ambasadorul României în Spania sã fie chemat la discutii, a declarat,  miercuri, Fernando Lana Hernandez, director Constructii Internationale, Aldesa Construccion, la Comisia pentru  transporturi din Camera Deputatilor.
„Am deschis un  conflict diplomatic la Ambasada Spaniei si se va chema ambasadorul României în Spania  pentru discutii, pentru cã Spania si România sunt tãri prietene, asa cum spune ambasadorul nostru, si asta nu se face unei tãri prietene. (…) Conflictul l-am dus la Comisia Europeanã, unde am acuzat  discriminarea companiilor strãine”, a spus Fernando Lana Hernandez, potrivit Agerpress.
De cealaltã parte,  ministrul Transporturilor, Rãzvan Cuc a fãcut o  vizitã nocturnã pe santierele autostrãzii A3, unde a fãcut declaratii si despre lotul 3 al autostrãzii Lugoj – Deva.  „Autostrada a crãpat, a fost foarte bine cã nu  s-a fãcut receptia, dar îmi cer scuze pentru tupeul pe care l-am avut noi în România sã le executãm garantia de bunã executie de 58 de milioane si  culmea ne-am mai si  permis sã le dãm o  facturã de penalitãti de 73 de milioane”, a spus Rãzvan Cuc, ministrul Transporturilor.
Pro Infrastructura acuzã autoritãtile române de manipulãri
Reprezentantii Asociatiei Pro Infrastructurã reactioneazã dur dupã afirmatiile oficialilor români care sustin cã lotul 3 al autostrãzii Lugoj – Deva prezintã deficiente structurale. Oficialii CNAIR spuneau cã existã crãpãturi semnificative pe lotul 3. Acestia sunt contrazisi de cei de la Asociatia Pro Infrastructura care aratã cã acele crãpãturi sunt la îmbinarea dintre lotul 3 si viitorul lot 2.
“Considerãm în  continuare cã lotul 3 al Autostrãzii A1  Lugoj-Deva este APT  DE TRAFIC, asa cum am explicat si arãtat de nenumãrate ori (filmãri din dronã si de la sol). În încercarea disperatã de a justifica o nemaivãzutã reziliere de contract la 99% stadiu fizic si de a ascunde cã antreprenorul (Comsa) a câstigat deja pe fond primul proces privind executarea garantiei, CNAIR escaladeazã conflictul  si se agatã de fiecare crãpãturã. Ieri, CNAIR si ministrul Cuc au declansat un CIRC MEDIATIC fãcut pe baza unei MANIPULÃRI GROSOLANE, prezentând o fisurã în asfalt fãrã a preciza LOCUL acesteia: la granita cu lotul 2 de la Holdea, acolo unde NU SE VA CIRCULA cel putin pânã în 2024, tronson abia scos la licitatie în 03.07.2019. Este MANIPULARE sã mãsori cu pixul o crãpãturã (vezi fotografia nr. 1), fãrã sã spui cã au existat ZECI de fisuri asemãnãtoare  remediate pe multe  segmente inaugurate recent, remedieri fãcute ÎN PERIOADA DE GARANTIE PE BANII CONSTRUCTORILOR”, aratã cei de la Asociatia Pro Infrastructurã.  Cei de la asociatia care a monitorizat îndeaproape lucrãrile dau si exemplu sectorului Gilãu – Nãdãselu (A3), acolo unde s-a dezvoltat o „trambulinã” încã înainte de inaugurarea din 28.09.2018 care a dus în 2019 la restrictionarea vitezei în zonã la 60 km/h.
“Orice problemã tehnicã putea fi rezolvatã de constructor (Comsa) pe banii lui! Dar, în urma rezilierii, GARANTIA DE 4 ANI S-A PIERDUT! Este MANIPULARE sã legi crãpãtura de o alunecare a MARGINII terasamentului dintr-un ALT LOC, din 2017, fãrã sã spui cã astfel de alunecãri au apãrut pe mai toate santierele de autostradã, ba chiar mult mai grave. Exemple? A1 Lugoj-Deva lot 4 în 2015 (lângã Bretea Muresanã) sau A10 Sebes-Turda lot 4 în 2017 (zona Stejeris) când a luat-o la vale TOATÃ autostrada, pe întreaga lãtime. Ambele cazuri au fost, evident, remediate de constructori pe cheltuiala lor. Este MANIPULARE sã vorbesti de blocarea  traficului timp de încã un an ca sã faci o expertizã, când stim cã pe A1 Orãstie-Sibiu lotul  3 traficul e deschis din 2014 si expertiza nici nu s-a putut contracta, licitatia fiind anulatã de douã ori!”, aratã Asociatia Pro Infrastructura.  Oficialii statului român sunt acuzati de cei de la Asociatia Pro Infrastructura de faptul  cã manipuleazã opinia publicã.  “ATRAGEM ATENTIA cã actiunile iresponsabililor din CNAIR nu se vor limita la declaratii de presã, ruperi de contracte si alte  activitãti de birou. Acesti oameni sunt în stare sã demoleze autostrada  nou-noutã doar ca sã-si justifice actiunile nesãbuite! Invitãm Compania Nationalã de Administrare a Infrastructurii Rutiere si pe ministrul Cuc sã lase acrobatiile mediatice si sã termine cu preocuparea exclusiv de imagine (precum plata unor  contracte în presã  pentru stiri pozitive – fapt demonstrat). Ruperile de contracte nu vor aduce dezvoltare economicã si nici sigurantã rutierã, soferii fiind nevoiti sã  circule pe DN7 si DN68A unde nu avem fisuri, ci CRATERE!”, mai aratã API.
De precizat este faptul cã în primã instantã  constructorul autostrãzii a avut câstig de cauzã.  Compania Nationalã de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reziliat la finalul lunii august contractul lotului 3 al Autostrãzii Lugoj-Deva. Lotul 3 al Autostrãzii Lugoj-Deva are o lungime de 21,14 kilometri, iar lucrãrile au fost contractate la o valoare de 579,92 milioane lei, fãrã TVA. Din aceastã sumã, 492,93 milioane lei, adicã 85%, reprezintã Fonduri de Coeziune, în timp ce diferenta de 86,98 milioane lei a fost asiguratã din fonduri ale Guvernului României.
Cosmin BACIU