Ecologistii se opun cu vehementã realizãrii drumului spre Herculane. Activistii de mediu au si organizat un protest în acest sens, sustinând cã „standardele UNESCO nu permit niciun fel de deranj al naturii“, în contextul în care din aceastã lunã ar trebui sã înceapã lucrãrile de defrisare.
Este vorba despre 28,59 hectare de pãduri care urmeazã sã fie tãiate, din douã arii protejate de interes european, Parcul National Domogled-Valea Cernei, 15 kilometri din zonã tampon a sitului UNESCO Ciucelevele Cernei, si 1 kilometru din zona centralã a aceluiasi sit.
”Guvernul a alocat banii. Licitatia s-a încheiat. Ministrul Transporturilor a anuntat sãptãmâna trecutã cã în august vor veni buldozerele si drujbele. Aceste stânci vor fi dinamitate, iar pãdurile defrisate. Este o pãdure cu multiplã si maximã protectie a întregii umanitãti, dar Guvernul României nici mãcar nu a schitat vreo îngrijorare pentru naturã, desi legislatia europeanã, nationalã si standardele UNESCO nu permit niciun fel de deranj al naturii din aceastã zonã”, a spus Gabriel Pãun, presedintele Agent Green.
Ecologistii au organizat luna trecutã si o manifestare de protest, chiar în Parcul National Domogled-Valea Cernei, unde 30 de activisti si alpinisti din România, Germania, Danemarca, Austria si Portugalia au instalat bannere imense prin care îsi exprimau nemultumire fatã de  distrugerea pãdurii.
“Situl transnational UNESCO pentru fãgetele multiseculare din Carpati si alte regiuni din Europa însumeazã 92.023 hectare în 12 tãri din care 23.981 hectare în România. Siturile UNESCO reprezintã elita ariilor naturale protejate din întreaga lume. În iulie 2019, la cea de a 43-a reuniune UNESCO desfãsuratã la Baku, România a fost aspru criticatã pentru exploatãrile forestiere din zonele tampon ale  componentelor cu fãgete primare. DN 66A planificat prin zonã tampon si centralã va afecta situl transnational. Dacã România nu va renunta la acest proiect atunci toate componentele din Germania, Austria, Albania, Belgia, Bulgaria, Croatia, Italia, Slovacia, Slovenia, Spania si Ucraina vor fi descalificate. România riscã un scandal diplomatic de proportii”, a adãugat Pãun.
Valoarea estimatã a contractului pentru  constructia drumului este de 243.072.327 lei fãrã T.V.A. Durata contractului este de 36 luni, din care 8 luni perioada de proiectare (include Proiectul pentru Autorizatia de construire) si 28 luni perioada de executie lucrãri. Constructia drumului national a început în anul 1999, iar într-un deceniu au fost construiti circa 20 kilometri din sosea, de la iesirea din localitatea Uricani, pânã în zona Câmpusel, a Parcului National Retezat.  Pânã în 2010, urmau sã fie finalizati si restul de 18 de kilometri ai DN66A, pânã la Izvoarele Cernei. Aici soseaua se intersecteazã cu un alt drum national, DN67D, si leagã astfel orasele Vãii Jiului de Bãile Herculane. În anul 2010 ar fi trebuit  finalizate lucrãrile, dar proiectul a fost suspendat din cauza contestatiilor depuse de organizatiile ecologiste. Câtiva ani mai târziu, proiectul a obtinut avizele de mediu, însã nu a mai primit finantare.
Cosmin BACIU