Ministerul Energiei nu vede nicio iesire pentru CEH

Problemele Complexului Energetic Hunedoara exced competenta Ministerului Energiei. Situatia criticã cu care se confruntã societatea energeticã hunedoreanã reuneste la aceeasi masã mai multe ministere si institutii ale statului.
Decizia Comisiei Europene în ceea ce priveste rambursarea de cãtre CEH a ajutoarelor de stat aruncã compania într-o situatie si mai delicatã. Comisia Europeanã a constatat cã producãtorul de energie Societatea „Complexul Energetic Hunedoara” (CE Hunedoara) a primit din partea României un ajutor de stat incompatibil, în valoare de aproximativ 60 de milioane euro, prin patru împrumuturi finantate din fonduri publice, si în consecintã a decis joi cã România trebuie sã recupereze ajutorul  ilegal si dobânzile aferente, informeazã un comunicat de presã al Executivului comunitar.
“Conform legislatiei comunitare, Ministerul Finantelor Publice, în calitatea sa de furnizor al ajutoarelor de stat, va trebui sã stabileascã suma totalã (principalul si dobânzile de recuperare) care urmeazã a fi recuperatã de la beneficiar. Reprezentanti ai Ministerului Energiei, Ministerului Mediului, Autoritãtii Fondului de Mediu, Ministerului Finantelor Publice, ANAF si Consiliul Concurentei, au constituit un grup de lucru al cãrui obiectiv este acela de a identifica solutia legalã care sã permitã mentinerea exploatãrii continue a activelor de producere a energiei electrice”, aratã Ministerul Energiei.
La 21 aprilie 2015, Comisia a aprobat, în temeiul normelor UE privind ajutoarele de stat, un ajutor de salvare temporar în valoare de 37,7 milioane EUR (167 de milioane RON) pentru Complexul Energetic Hunedoara, un producãtor de energie electricã si termicã din România detinut de stat. Societatea se afla în dificultate din punct de vedere financiar din 2013. În contextul respectivei decizii, România s-a angajat sã prezinte un plan de restructurare menit sã asigure viabilitatea viitoare a CE Hunedoara, în eventualitatea în care societatea nu avea sã fie în mãsurã sã ramburseze ajutorul pentru salvare în termen de sase luni.
Ca urmare a nerambursãrii ajutorului pentru salvare de cãtre societatea CE Hunedoara si în absenta unui plan de restructurare credibil sau a unor mãsuri efective în directia lichidãrii societãtii, în martie 2018, Comisia a deschis o investigatie aprofundatã.
În cursul investigatiei, Comisia a examinat conformitatea cu normele UE privind ajutoarele de stat a celor cinci împrumuturi finantate sau sprijinite din fonduri publice acordate societãtii CE Hunedoara. Împreunã, la 30 iunie 2016, împrumuturile se ridicau la aproximativ 73 de milioane EUR (337 de milioane RON).
“Precizãm faptul cã Decizia 2010/787/Ue este o decizie emisã de Consiliul Uniunii Europene, la propunerea Comisii Europene si cu avizul Parlamentului European. Decizia a intrat în vigoare la 01.01.2011 si prevede cã exploatarea unitãtilor miniere aflate în program de închidere sã se facã pânã la data de 31.12.2018. Orice modificare a termenilor din aceastã Decizie, respectiv prelungirea activitãtii de productie la minele Lonea si Lupeni dupã data de 31.12.2018, trebuie sã urmeze acelasi parcurs ca cel de la momentul adoptãrii sale. Ministerul Energiei, la solicitarea Curtii de Apel Alba Iulia, sectia a II-a Civilã a transmis un punctaj al problemelor cu care se  confruntã CEH si care  constituie un risc real pentru continuarea functionãrii societãtii”, mai aratã Ministerul.
Oficialii Ministerului energiei aratã cã problemele cu care se confruntã societatea energeticã hunedoreanã sunt extrem de dificile si este nevoie de implicarea mai multor ministere si autoritãti ale statului.
“În acest moment, orice decizie privind continuarea activitãtii CEH excede competentele stricte ale Ministerului Energiei, ea neputând fi adoptatã decât în consens cu Ministerul Finantelor Publice i ANAF (care au instituit sechestre asupra tuturor bunurilor din patrimoniul CEH), cu Ministerului Mediului si Autoritatea Fondului de Mediu (fatã de care CEH înregistreazã o datorie de peste 2 mld lei generatã de neachizitionarea si nedepunerea la termen a certificatelor de emisii de gaze cu efect de serã,  corespunzãtor anilor 2014, 2015, 2016 si 2017, de amenzile aplicate în conformitate cu prevederile art. 28 alin (4) din HG nr. 780/2006 si care nu exonereazã compania de obligatia de a achizitiona aceste certificate, la care se adaugã si sanctiunea stabilitã de Fondul de Mediu aferentã neachizitionãrii certificatelor verzi, respectiv amenda datã de ANRE pentru neachizitionarea certificatelor verzi)”, mai noteazã oficialii Ministerului Energiei.  Comisia a constatat cã, în cazul de fatã, niciun operator economic privat în economia de piatã nu ar fi acordat, garantat sau prelungit  vreunul dintre cele cinci împrumuturi acordate CE Hunedoara, având în vedere deteriorarea situatiei financiare a societãtii începând din 2013. Prin urmare, mãsurile de sprijin din bani publici acordate de România au conferit CE Hunedoara un avantaj economic necuvenit fatã de concurentii sãi si, prin urmare, constituie ajutor de stat în sensul normelor UE.
Ulterior, Comisia a examinat dacã aceste mãsuri puteau fi considerate ca fiind compatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat. Având în vedere cã  societatea CE Hunedoara îndeplinea conditiile pentru declansarea procedurii de insolventã, Comisia a evaluat diferitele mãsuri în lumina Orientãrilor sale privind ajutorul pentru salvare si restructurare. Normele UE privind ajutoarele de stat îi permit statului sã intervinã în sprijinul unei întreprinderi aflate în dificultate financiarã numai în conditii specifice  si impun, în special, ca respectiva întreprindere sã facã obiectul unui plan de restructurare solid, sã contribuie la costurile aferente restructurãrii sale si cã orice eventuale denaturãri ale concurentei sã fie limitate.
Comisia a constatat cã planul de restructurare prezentat de România în octombrie 2015 si modificat în ianuarie 2016 nu asigura viabilitatea pe termen lung a CE Hunedoara fãrã continuarea ajutorului de  stat si cã, în orice caz, acest plan nu a fost aplicat de întreprindere. În plus, Comisia a concluzionat cã CE Hunedoara nu a avut nicio contributie proprie notabilã la costurile de restructurare si cã România nu a propus nicio mãsurã pentru a limita  posibilele denaturãri ale concurentei rezultate ca urmare a acordãrii unui sprijin semnificativ din partea statului. Comisia a concluzionat  cã patru dintre cele cinci împrumuturi, în valoare totalã de aproximativ 60 de milioane EUR, plus dobânzile aferente, sunt incompatibile cu normele UE privind ajutoarele de stat si România trebuie sã le recupereze. Al cincilea împrumut reprezintã un ajutor existent, acordat înainte de aderarea României la UE si, prin urmare, nu este necesar sã fie recuperat.
Monika BACIU

8 thoughts on “Ministerul Energiei nu vede nicio iesire pentru CEH

  • 9 decembrie 2018 at 19:27
    Permalink

    Nu doar Ministerul Energiei nu vede nicio solutie pentru CEH. Nimeni nu vede nicio solutie, sau mai exact toti vad aceeasi unica solutie pe care evita sa o spuna: lichidarea. Asteapta toti sa se produca natural. Ar fi fost SIEG-ul dar l-au ingropat.
    Solutiile pe care le flutura unii prin presa sau la TV sunt utopice, iar ei stiu bine asta dar au un alt scop. Usor de intuit.

    Reply
    • 10 decembrie 2018 at 11:04
      Permalink

      Corect !!!

      Reply
  • 10 decembrie 2018 at 10:42
    Permalink

    si iarsi ne punem intrebarea :cum mai functioneaza acest ceh

    Reply
    • 10 decembrie 2018 at 11:05
      Permalink

      Politic !!!

      Reply
  • 10 decembrie 2018 at 11:08
    Permalink

    Sa se aloce bani nerambursabili de la U.E. pentru inchiderea totala si definitiva a C.E.H. -ului si pentru acordarea unei ordonante decente tuturor angajatilor !!!

    Reply
  • Pingback: Ministerul Energiei nu vede nicio iesire pentru CEH | Realitatea Petrileana

  • 10 decembrie 2018 at 21:40
    Permalink

    Ce naiba de solutii mai vrem? C.N.H are vreo 21 sefi de servicii ,vreo citiva sefi de birou,conducerea C.N.H, bani,bani si iar baniiii ……buni pentru ce se presteaza.Oare a raspuns vreun tovaras general pentru ce se intimpla in aceasta institutie?Oare vreun lider de sindicat a luat vreo pozitie ,(in afara de capra )despre ce se intimpla.Ce mai vrem,asteptam solutii de la minister si institutiile statului? sunteti bolnavi, corupti,slugarnici si fara suflet pentru angajatii si locuitorii VJ va urmariti propriile interese.

    Reply
  • 12 decembrie 2018 at 08:28
    Permalink

    Problemele celor doua centrale din CEH au aparut inainte de anul 2000 si sau acutizat dupa, ajungand de cca 5 ani intr-un faliment nedeclarat.Puterea politica este principala vinovata, indiferent de culoare, pentru ca nu ia interesat rezolvarea problemelor energetice si de ce nu sociale, ci obtinerea de voturi ,prin fluturarea unor ajutoare financiare, rezultatull il vedem si este pacat.O alta cauza este reorganiarea sectorului de productie in anul 2000 dupa resusele de productie,respectiv hidro, gaze, carbune, nuclear, regenerabile unic in UE si in lume.Dar nu inteleg ingrijorarea, in proiectul strategiei energetice, care este un roman frumos, este prevazuta realizarea unui grup pe gaze naturale la CTE Mintia.Deci problemele sunt rezolvate.Iar la CET Paroseni conform declaratiilor unui consilier, persoana importanta, grupurile pe carbune vor fi inlocuite cu regenerabile, deci si aici problemele sunt rezolvate.Este dureros ce se intampla cu oamenii din aceasta zona, ca sunt oameni seriosi, muncitori si care nu au nici-o vina pentru realitatea dura de acolo.

    Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *