Ce vrei sã te faci când o sã fii mare? Este o întrebare pe care, poate, toti am auzit-o în copilãrie si,  la fel, s-au gândit si cei de la ITM, ori cadrele didactice de la Scoala I.G. Duca sã îi întrebe pe niste  copii din clasa a V-a.
Asta, chiar dacã pare a fi devreme, însã, ideea este de a-i constientiza ce îi asteaptã si  de ce trebuie sã se fereascã. „Eu, când voi fi mare, as vrea sã mã fac medic, pentru cã îmi place foarte mult sistemul medical si asa pot fi de folos  cât mai multor oameni. Normal cã existã riscuri. De exemplu, dacã mã fac chirurg, oamenii tratati de mine se pot face sau ei îsi pot pierde viata si asta e grav”, a spus o fetitã despre planurile sale de viitor, dar si despre riscurile pe care, crede ea, le implicã asta.
„As vrea sã mã fac traducãtor, de englezã-francezã, pentru cã, de când eram micã, am  vorbit limba englezã”, a spus o altã fetitã, crezând cã ideea ei nu impune  niciun fel de riscuri, dar a fost contra-atacatã de colegii ei, care i-au spus cã lucrurile nu sunt chiar asa de simple. „As vrea sã mã fac politist si cred cã sunt riscuri. Ar fi riscul sã mã omoare, poate, cineva”, ne-a spus, curajos, un bãiat. „Eu as vrea sã mã fac fotbalist. Existã riscul de a mã accidenta”,  a conchis un alt elev.  Sunt doar idei de pornit în viatã, dar profesorii lor spun cã timpul trece repede, iar acest proiect denumit generic „Asta Vreau Eu”, le aratã exact ce au de fãcut ca sã ajungã ceea ce îsi doresc. „Activitatea de acum tine de orientarea elevilor spre o carierã, o profesie sau o meserie, care, chiar dacã suntem în gimnaziu, este necesarã încã de pe acum. Începem cu clasa a V-a, unde ei deja sunt orientati spre anumite profesii si poate chiar azi o sã se gândeascã mai bine, la cariera lor”, a declarat Nicoleta Demeter, profesor coordonator al proiectului.
„Este o continuare a unui proiect „Valente culturale”, început în 2014 si în acest proiect colaborãm în ideea în care copiii din clasele V- VIII sã îsi însuseascã noi cunostinte privind protectia muncii, pentru acum si mai ales pentru mai târziu”, a completat ideea si Daniel Sufanã inspector sef adjunct ITM Hunedoara.
Inspectorii de muncã le spun, în functie de optiunile lor, ce risc ar fi, ce trebuie sã stie de mici, îi orienteazã în functie de aptitudinile ce poate încã nu si le-au descoperit  complet si astfel, alegerea unui tel în viatã devine mai simplu. În plus, riscurile sunt si ele evaluate si constientizate, asa încât toate alegerile sã fie fãcute în cunostintã de cauzã.
Diana Mitrache