Modernizarea drumului spre Herculane este o poveste fãrã sfârsit. Locuitorii Vãii Jiului au fost amãgiti în repetate rânduri.  Cel mai recent exemplu vine chiar de la finele anului trecut, atunci când într-o mare campanie de strângere de semnãturi  s-a încercat sensibilizarea Guvernului pentru  reluarea lucrãrilor la acest drum. Numai cã acea campanie s-a dovedit a fi una inutilã, pentru cã la scurt timp de la predarea semnãturilor lui Mihai Tudose acesta a fost schimbat din functie.  Acum, fix unul dintre parlamentarii PSD care la acel moment se pozau alãturi de membrii Executivului care au promis marea cu sarea cere lãmuriri despre starea acestui drum.
“Valea Jiului ar putea fi scoasã din relativã  izolare în care se aflã prin reabilitarea DN 66A, un drum care ar asigura legãtura între Câmpu lui Neag din Hunedoara de statiunea Bãile Herculane din judetul Caras Serverin. Lucrãrile au început în urmã cu 20 de ani, doar 16 kilometri de drum fiind modernizati. Valea Jiului are nevoie de alternative economice de dezvoltare, iar transformarea acestui drum forestier în drum national a fost gânditã ca o solutie pentru dezvoltarea  turismului. Prin DN 66A s-ar asigura accesul direct spre portul Orsova, si mai departe, spre Serbia. Parcul National Retezat si domeniile schiabile din Valea Jiului ar deveni  astfel accesibile pentru mii de turisti. Toate guvernele, indiferent de culoarea politicã, au promis cã vor finanta continuarea proiectului, dar nu au fãcut-o”,  spune parlamentarul.  Au existat zeci de  documente despre acest drum. S-au scurs râuri de cernealã. Inutil. Valea Jiului este în continuare izolatã de regiunea de sud a tãrii.
“Vã reamintest, faptul cã, la începutul anului 2018, într-un rãspuns al directorului CNAIR, cu privire la DN 66A se  precizau urmãtoarele – “sectorul de drum III (I=18,6 km), între km 47+600-66+204 are un studiu de fezabilitate care a primit un aviz al Consiliului Tehnico-Economic – Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (în 2009) si Avizul Consiliului Interministerial de Avizare Lucrãri Publice (2009) în care se mentiona cã  promovarea hotãrârii de Guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico- economici ai obiectivului se va face dupã obtinerea tuturor avizelor si  acordurilor solicitate prin certificatul de urbanism, astfel încât în prezent nu existã o hotãrâre pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici””, mai aratã parlamentarul.  Pentru sectorul de drum DN 66A, km 47+600-66+204 a fost întocmitã de cãtre SC Search Corporation SRL documentatia “drum de legãturã DN 66A km 47+600-66+204, Câmpu lui Neag – Valea Cernei”, în faza de  studiu de fezabilitate,  documentatie avizatã la nivelul Comitetului Interministerial. În data de 29.05.2014, CNAIR SA a demarat procedura de atribuire a contractului de servicii pentru  reviziunea/actualizarea studiului de fezabilitate. Procedura a fost anulatã în data de 15.07.2015 întrucât au fost depuse oferte inacceptabile si/sau neconforme. Cetãtenii Vãii Jiului au semnat, la finalul anului trecut, o petitie prin care îsi arãtau sustinerea pentru reluarea lucrãrilor la drumul dintre Câmpu lui neag si Herculane. Lista cu cele aproape 40.000 de semnãturi a fost  predatã fostului premier Mihai Tudose. Mai sunt de realizat circa 20 de  kilometri, între Câmpu lui Neag si Cerna, lucrarea este dificilã, pe traseul stabilit fiind necesarã, între altele, construirea unui pod peste Cerna, a 82 de podete si a unui viaduct de coastã cu suprastructura în consolã. Asta pentru a împãca si animalele, care, dacã totul va fi construit conform planului, nu prea ar mai avea de suferit. Început în 1999,  drumul ce trece prin Valea Jiului si denumit Drumul lui Bãsescu, pentru cã fostul presedinte al României era atunci  ministrul Transporturilor, are nevoie din nou de bani. Suma ar fi urmat sã fie prinsã în bugetul  care a fost adoptat în decembrie 2017.
Monika BACIU