Statul român a fost pãrtas, ba mai mult a girat, îngroparea Complexului Energetic Hunedoara. Comisia Europeanã ancheteazã ajutoarele de stat acordate societãtii energetice. Sunt suspiciuni în ceea ce priveste ajutoarele.  Oficialii europeni  considerã cã statul român a girat acordarea unor ajutoare sau credite bancare în mod ilegal.
Statul român – responsabil
Comisia Europeanã aratã cã statul român poate fi considerat responsabil în cazul împrumuturilor acordate societãtii energetice.
“Diferitele acte prin care Ministerul Finantelor, fie din oficiu, în virtutea competentelor conferite de stat, fie în baza instructiunilor din partea Consiliului de Ministri din România, acordã, contracteazã, subordoneazã sau garanteazã împrumuturi în beneficiul CE Hunedoara sunt imputabile statului român. Prin urmare, împrumuturile în cauzã implicã resurse de stat a cãror disponibilitate pentru CE Hunedoara este imputabilã statului român”, aratã Comisia Europeanã.
În primul rând, în ceea ce priveste împrumutul care a fãcut obiectul deciziei privind ajutorul pentru salvare din 21 aprilie 2015, autoritãtile române au declarat cã CE Hunedoara nu este în mãsurã sã îl obtinã de la bãncile comerciale si, la un nivel mai general, au recunoscut cã acesta oferã un avantaj.
“Partea prelungitã si încã nerambursatã a împrumutului pentru ajutor de salvare pãstrat de CE Hunedoara constitute de asemenea un avantaj economic pe care compania nu l-ar putea obtine în conditiile pietei, de exemplu prin refinantarea si rambursarea pãrtii de împrumut nerambursate cu un împrumut de la o bancã comercialã. Un avantaj economic de naturã similarã a fost oferit CE Hunedoara, în calitatea sa de societate succesoare care exploateazã activele de producere a energiei electrice ce au apartinut Electrocentrale Paroseni si Electrocentrale Deva, prin intermediul  ajutorului de stat care a fãcut obiectul deciziei privind ajutorul incompatibil din 20 aprilie 2015 si, prin deductie, prin intermediul împrumutului public acordat CE Hunedoara pentru restituirea ajutorului. Ultimul împrumut mentionat a fost acordat într-un moment în care, potrivit României, CE Hunedoara îndeplinea criteriile pentru a face obiectul procedurii de insolventã în conformitate cu legislatia românã si, prin urmare, este foarte putin probabil ca societatea sã fi gãsit finantare în conditii de piatã”, mai noteazã documentul european.
Complexul Energetic Hunedoara nu îndeplinea conditiile eligibile pentru a putea beneficia de împrumuturi bancare. Istoricul societãtii nu era unul favorabil.
“În al doilea rând, în ceea ce priveste aceste douã împrumuturi, precum si celelalte trei împrumuturi contractate sau garantate de cãtre Ministerul Finantelor Publice din România în beneficiul CE Hunedoara, evaluarea trebuie sã tinã seama de situatia financiarã a societãtii si de istoricul predecesorilor sãi, (…) la fel cum s-ar fi procedat în cazul în care acestea ar fi fost examinate de cãtre orice creditor sau investitor de pe piatã. Chiar înainte de aprilie 2015, când, potrivit informatiilor existente, CE Hunedoara nu era în mãsurã sã aibã acces la finantare în conditii de piatã, societatea a înregistrat în mod constant pierderi începând din primul sãu an de functionare deplinã, când minele de cãrbune si unitãtile de producere a energiei electrice erau incluse în cadrul aceleiasi societãti.  Companiile predecesoare care au exploatat minele de cãrbune si unitãtile de producere a energiei electrice în conditii economice similare privind factorii de cost, cererea si oferta pe piata energiei electrice din România nu au fost în mãsurã sã îsi onoreze datoriile din care peste 1,2 miliarde EUR au rãmas neplãtite în urma lichidãrii. În calitate de societate creatã recent, desi beneficiase de anularea majoritãtii datoriilor societãtilor Electrocentrale Paroseni si Electrocentrale Deva si Compania Nationalã a Huilei S.A. Petrosani, CE Hunedoara nu a reusit sã aibã un istoric de creditare fiabil si solid, în absenta cãruia creditorii în conditii de piatã sunt reticenti cu privire la finantarea operatiunilor. Într-adevãr, cele cinci împrumuturi care fac obiectul prezentei proceduri au fost acordate de institutii financiare publice. În schimb, nu existã dovezi cã vreun creditor privat de pe piatã ar fi acordat împrumuturi cãtre CE Hunedoara într-o asemenea mãsurã”, mai aratã documentul oficialilor europeni.
Societatea energeticã hunedoreanã a mai beneficiat de împrumuturi bancare, garantate de statul român. Si în acest caz, existã suspiciuni.
“Prin urmare, în stadiul actual, Comisia are îndoieli cu privire la faptul cã împrumuturile de la BCR si BRD contractate în beneficiul CE Hunedoara si împrumutul de la BIRD acordat CE Hunedoara care a fost garantat de cãtre statul român, evaluate împreunã cu partea nerambursatã din împrumutul reprezentând ajutor pentru salvare si împrumutul nerambursat acordat pentru restituirea  ajutoarelor incompatibile anterioare, luate în  considerare fie împreunã, fie separat, ar putea fi considerate compatibile cu piata internã”, mai aratã documentul. Oficialii europeni mai noteazã cã, în ceea ce priveste împrumuturile care fac obiectul prezentei proceduri, este foarte putin probabil cã au fost acordate sau prelungite în conformitate cu conditiile pietei, fãrã a favoriza în mod nejustificat CE Hunedoara
“Articolul 107 alineatul (1) din tratat prevede cã, pentru a fi consideratã drept ajutor de stat, o mãsurã trebuie sã favorizeze anumite întreprinderi sau producerea anumitor bunuri. Împrumuturile sau garantiile furnizate de cãtre stat, în mod direct sau  indirect, pot favoriza întreprinderea beneficiarã atunci când acestea oferã o finantare pe care beneficiarul nu ar putea sã o obtinã pe pietele financiare în  aceleasi conditii sau nu ar putea sã o obtinã deloc. Pentru a verifica dacã o întreprindere a beneficiat de un avantaj economic, Comisia aplicã criteriul  „principiului operatorului economic privat în economia de piatã”. În  conformitate cu acest principiu, evaluarea se concentreazã asupra tranzactiei din perspectiva unui ipotetic creditor/investitor privat  prudent într-o situatie cât mai apropiatã de cea a statului . În cazul de fatã, statul român este atât creditor, cât si principalul actionar al CE Hunedoara. Într-o astfel de situatie, România ar fi putut, în mod ipotetic, acorda sau garanta un împrumut care sã respecte principiul operatorului economic privat în economia de piatã sau o garantie pe bazã de sine stãtãtoare în cazul în care clauzele acordãrii împrumutului respectã conditiile de piatã, cu conditia existentei unei probabilitãti de rambursare. În acest caz, evaluarea conditiilor în care au fost acordate împrumuturile ar trebui sã tinã seama de  eventualele profituri ale societãtii holding la care statul se poate astepta în mod rezonabil în  calitatea sa de actionar. În cazul de fatã, în acest stadiu, din datele financiare ale CE Hunedoara prezentate în tabelul 1 si în istoria predecesorilor companiei, este evident cã statul român sau orice investitor de  piatã aflat într-o pozitie  similarã cu statul nu s-ar fi putut astepta la vreun profit sub formã de  dividende sau câstiguri de capital din participatia sa în CE Hunedoara începând cu 2013”,  mai aratã documentul Comisiei Europene.  Dacã în urma anchetei, Comisia Europeanã constatã  cã au fost încãlcate reglementãrile din tratatele europene,  orice ajutor ilegal  acordat societãtii  hunedorene poate  fi recuperat de la  beneficiar. 
Monika BACIU