Trei monumente cu o simbolisticã profundã sunt prezentate petrilenilor. Autoritãtile locale de la Petrila vor sã amplaseze un monument pe soclul din fata Casei de Culturã Ladislau Schmitd din localitate. În acest sens, se solicitã opinia petrilenilor.
Trei variante de monument au fost publicate pe site-ul institutiei publice, iar cetãtenii îsi pot exprima punctul de vedere pe marginea acestei dezbateri. Fiecare dintre monumente are o simbolisticã aparte.
“Propunerea de fatã este puternic ancoratã în forma artisticã a sculpturii contemporane, abordând un limbaj specific manifestãrilor ca fenomen de lucrare de for public. Nelipsitã deloc de  monumentalitate, prin desfãsurarea compozitionalã, exprimarea de fatã naste o relatie între douã simboluri si douã constructii sculpturale  originale. Simbolul amplu al aripii, în mod voit pozitionatã cu vârful în sus, cu dinamicã spatialã si o  constructie a volumelor care relationeazã cu spargerea spatiului, cu desprinderea, transparenta,  plutirea, înãltarea. Asociat primului simbol crestin, al doilea se subordoneazã acestuia, prin simbolistica mâinii, mâinilor tratate asemenea iconografiei bizantine si dispuse în spatiul aripii, pe alocuri, într-o  gesticã expresivã de binecuvântare si adorare nãscând în cadrul lucrãrii centrele vizuale de interes. Tratat într-un stil propriu, dinamismul aripii, nãscut din axele compozitionale, alternanta plin-gol a volumelor, tratarea si transparenta suprafetelor intrã în dialog cu  pozitionarea în anumite goluri a mâinilor, mâini ale cãror gesturi cãutate sunt ca un portret al sufletului. Toate aceste directii conferã compozitiei o dozã ridicatã de contemporanitate, creând o sintezã a subiectului de eroism, o lucrare  simbol si simbolisticã a eroului  personificat prin gesture curgând spre trecere, spre poarta-aripã, spre transcendentã, spre înãltare”, aratã prima sculpturã. (FOTO 1).

Cea de-a doua lucrare vine cu alte simboluri crestine: aripa si crucea. Monumentul ar putea reprezenta un omagiu adus eroilor cunoscuti si necunoscuti, dar si o trimitere cãtre momentul istoric din anul 1918, anul Marii Uniri.  “Lucrarea de fatã se constituie într-un grup statuar din trei personaje, subtil stilizate si associate cu un cumul de simboluri crestine: aripa si crucea. Pentru un  monument al eroilor cunoscuti si necunoscuti, cele trei figure umane sunt prezentate ca un gol, o luminã prin a cãrei decupaj si prin lipsa detaliilor sugereazã relatia cu  sufletul. Conturul nãscut de aceste goluri, împreunã cu pozitia si  detaliile palmelor, cu drapajul care se naste în zona inferioarã a  sculpturii, directioneazã grupul spre o reprezentare iconograficã bizantinã, relationatã armonios cu cele douã simboluri din lateral, aripa si crucea. Asadar, trei personaje anonime, unite, trimite cãtre Trinitate si au trimitere concomitentã la cele trei provincii românesti indivizibile a cãror centenar îl sãrbãtorim în acest an. De asemenea considerentul numãrul trei este si reprezentarea, oarecum iconograficã, a eroului prin trei mari rãzboaie care au definit aparitia si demersul poporului român, rãzboaiele daco-romane, de aceea unui personaj i se artibuie simbolul dacic si cele douã rãzboaie mondiale. Într-un final, eroul tuturor, dintotdeauna asociat cu latura ancestral crestinã pentru: Suveranitate, integritate si indivizibilitate”, aratã a doua sculpturã. (FOTO2)

Douã dimensiuni, cea cosmicã si cea terestrã sunt reprezentate în cel de-al treilea monument. ªi aici apare idea eroului. “Cum ne-am obisnuit deja, lucrând cu aceleasi elemente  simbol, propunerea acestie lucrãri monumentale vine în sprijinul reprezentãrii subiectului de eroism. Înscrisã tot într-un simbolism  contemporan, compozitia cumuleazã douã reprezentãri, desfãsurate în douã plane: superior si inferior, celest si teluric, pãmântean. În planul înalt, evident, este arãtatã idea de binecuvântare, folosind gestica de iconografie crestinã a mâinii tratatã printr-un modelaj sensibil stilizat care vegheazã silueta pe care se sprijinã, silueta eroului, ca o luminã ascetã cu mâinile împreunate spre acceptare. Tratatã cu o puternicã monumentalitate si conturatã de un modelaj sensibil si spontan, sculpura prezintã eroul anonim ca pe o poartã, contur al trecerii dominat de gestul divin al binecuvântãrii”, înfãtiseazã cel de-al treilea monument (FOTO 3).

Petrilenii vor trebui sã decidã care monument este mai  reprezentativ pentru localitate.
Monika BACIU