Ajutoarele de stat acordate Complexului Energetic Hunedoara au intrat în atentia Comisiei Europene. Oficialii europeni informeazã cã au deschis o investigatie aprofundatã pentru a evalua dacã diferitele mãsuri de sprijin public acordate de autoritãtile române producãtorului de energie “Complexul Energetic Hunedoara” sunt conforme cu normele UE privind ajutoarele de stat acordate întreprinderilor aflate în dificultate.
“La 21 aprilie 2015, Comisia a aprobat un ajutor temporar de salvare de 37,7 milioane de euro (167 milioane RON) pentru producãtorul energetic din România Complexul Energetic Hunedoara (CE Hunedoara), care se confrunta cu dificultãti financiare din 2013. În contextul acestei decizii, România s-a angajat sã prezinte un plan de restructurare care sã asigure viabilitatea viitoare a CE Hunedoara, în cazul în care societatea nu a putut sã plãteascã ajutorul de salvare în sase luni. În plus, printr-o decizie separatã din 20 aprilie 2015, Comisia a concluzionat cã CE Hunedoara a trebuit sã ramburseze aproximativ 6 milioane EUR de ajutor de stat incompatibil”, aratã informarea Comisiei Europene.
Comisia Europeanã se îndoieste de faptul cã CEH poate deveni viabil
“ Normele UE privind ajutoarele de stat îi permit statului sã intervinã în sprijinul unei întreprinderi aflate în dificultate financiarã numai în conditii specifice si solicitã, în special, ca respectiva întreprindere sã facã obiectul unui plan de restructurare solid, care sã asigure restabilirea viabilitãtii sale pe termen lung, faptul cã respectiva întreprindere contribuie la costurile aferente restructurãrii sale si cã orice eventuale denaturãri ale concurentei sunt limitate. În acest stadiu, Comisia are îndoieli cu privire la faptul cã planul de restructurare propus ar putea restabili viabilitatea pe termen lung a societãtii fãrã ajutor de stat continuat”, mai aratã informarea.
În primul rând, CE Hunedoara a intrat în procedurã de insolventã în 2016 (în prezent suspendatã), datoritã datoriei mai mult de 500 de milioane de euro cãtre diferite institutii ale statului. Aceasta include o parte a împrumutului de salvare acordat României de cãtre CE Hunedoara în 2015, un împrumut care finanteazã rambursarea ajutorului de stat incompatibil, dar si împrumuturi suplimentare de circa 73 milioane de euro, pe care România le-a acordat CE Hunedoara din 2015 pentru a mentine compania pe linia de plutire. În al doilea rând, planul de restructurare nu prevede o contributie perceptibilã din partea  CE Hunedoara la costurile de restructurare si nici mãsuri menite sã limiteze  posibilele denaturãri ale concurentei ca urmare a unui sprijin considerabil din partea statului.

„Comisia va investiga în continuare pentru a afla dacã preocupãrile sale initiale sunt confirmate. În acelasi timp, Comisia va continua sã colaboreze strâns cu autoritãtile române pentru a gãsi o solutie viabilã pentru activele CE Hunedoara care sã asigure continuarea furnizãrii energiei electrice, reducerea costurilor pentru consumatori si limitarea sarcinii contribuabililor români. Deschiderea unei anchete oferã pãrtilor terte interesate posibilitatea de a prezenta observatii. Aceasta nu aduce atingere rezultatului anchetei”, mai aratã informarea Comisiei Europene.
În conformitate cu Orientãrile Comisiei din 2014 privind ajutorul de stat pentru salvare si restructurare, întreprinderile aflate în dificultate financiarã pot primi ajutor de stat cu conditia sã îndeplineascã anumite conditii. Ajutorul poate fi acordat pentru o perioadã de 6 luni („ajutor pentru salvare”). Dincolo de aceastã perioadã, ajutorul trebuie fie rambursat, fie trebuie notificat Comisiei un plan de restructurare pentru aprobarea ajutorului („ajutor pentru restructurare”). Planul trebuie sã garanteze cã viabilitatea companiei este restabilitã fãrã sprijin suplimentar din partea statului, cã societatea contribuie la un nivel adecvat la costurile restructurãrii sale si cã distorsiunile concurentei create de ajutor sunt abordate prin mãsuri compensatorii.
Comisia Europeanã a aprobat în primãvara anului 2015, acordarea unui ajutor de salvare Complexului Energetic Hunedoara pentru achizitionarea certificatelor de carbon. Statul român, prin Ministerul de Finante a întârziat aprobarea ajutorului, astfel cã societatea energeticã desi a achizitionat cu întârziere certificatele de carbon, a primit si amendã, iar salvarea s-a transformat în restructurare.
Cazul SA.41318-România, conform decizie C(2015) 2652 final a Comisiei Europene, CEH trebuia sã îsi divizeze activitatea minierã de cea energeticã. Potrivit art. 9, alin. 1, din OUG nr. 22/2015, “Ajutorul de stat individual pentru salvarea Societãtii nu se acordã în sectorul cãrbunelui si, pentru a putea demonstra cã acest ajutor de stat individual pentru salvare nu va fi utilizat în sectorul minier, activitatea minierã a societãtii se va separa legal de celelalte activitãti potrivit legislatiei în materie. Dupã intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentã, Societatea initiazã demersurile pentru a separa legal activitatea minierã si depune diligentele pentru a atinge acest rezultat în cel mai scurt timp posibil, în termenul legal prevãzut de legislatia în materie”. Demersurile pentru separarea activiãtii au fost demarate, însã acestea s-au împotmolit.
Monika BACIU