Zonele de munte trebuie sã fie sigure / Ce ne lipseste pentru a avea o Lege a Muntelui?

Reprezentantii Prefecturii Hunedoara, primarii, jandarmii, salvamontistii, cei ai ISU, politia si oamenii de afaceri din zonele montane ale Vãii Jiului s-au întâlnit în cadrul unui bilant ce a vizat raportul de activitate al anului trecut.
Au fost trecute în revistã actiunile care i-au solicitat pe salvatorii montani în ultima vreme si punctele slabe si forte ale fiecãruia, totul, asa cum a spus prefectul judetului Hunedoara, Fabius Kiszely, pentru a vedea ce avem nevoie pe viitor.
„În sprijinul activitãtii Comitetului Judetean pentru zona montanã au fost constituite douã grupuri de lucru: grupul pentru elaborarea strategiei integrate pentru dezvoltarea zonei montane la nivelul judetului si  cel pentru limitarea accesului si conduitei în zonele turistice de interes national si local în Hunedoara”, a spus Fabius Kiszely, prefectul judetului Hunedoara, care a fãcut un raport amãnuntit al Comitetului Judetean pentru Zona Montanã, cel care va elabora si strategia pentru dezvoltarea zonei montane din judetul nostru.
Va fi elaboratã o lege a muntelui, iar în aceasta vor intra toate datele ce s-au desprins în urma unui astfel de raport. Si jandarmii au fost prezenti si au spus acum cã au avut anul trecut actiuni deosebit de dure în munte, oameni obisnuiti cu expeditiile montane fiind salvati în ultima clipã, dar si situatii în care acestia au decedat. Toate trebuie, însã, reglementate.
„La ora actualã, noi ne riscãm oameni în misiuni, îi trimitem pe trasee închise, sau cu risc de avalanse, unde suntem solicitati de cãtre oameni care au plecat acolo stiind ce riscã. Din pãcate, am avut anul trecut si accidente mortale, cei doi copii alpinisti si putinã lume stie cã, la 300 de metri de ei,  pe celãlalt versant, mai erau 51 de oameni si o minune a fãcut ca avalansa sã nu ajungã sã ia si grupul celãlalt. Erau oameni foarte bine calificati pentru munte, dar muntele nu te iartã. Încercãm ca aceste reglementãri sã le facem prin UAT-uri, pe care le sfãtuim sã dea hotãrâri de consiliu, prin care sã se stie cã, dacã te duci într-o zonã interzisã, cu risc de avalansã,  plãtesti dacã pãtesti ceva. Asta, ca sã descurajãm si astfel de tipuri de comportament, pentru cã altfel, nu facem decât sã numãrãm câti oameni scãpãm rãniti, sau, din pãcate, câti am adus decedati la bazã, ceea ce nimeni nu vrea”, a declarat col Robert Vâtã, Seful IJJ Hunedoara.
S-a vorbit si despre importanta si siguranta traficului rutier în zonã, mai ales cã accidentele rutiere sunt în strânsã legãturã si cu numãrul turistilor si în responsabilitatea autoritãtilor locale.  „În primele douã luni ale acestui an, pentru cresterea gradului de sigurantã rutierã pe drumurile publice, politistii au intensificat actiunile si au aplicat peste 5.000 de sanctiuni, pentru principalele cauze generatoare de probleme,  dar si pentru accidente rutiere. De la începutul acestui an, am retinut peste 300 de permise de conducere, iar în actiunile de prevenire au fost retrase 85 de certificate de înmatriculare si au fost descoperite 46 de infractiuni contra sigurantei rutiere”, a spus insp pp Raul Ciucã, Sef Politia Rutierã Valea Jiului.
La întâlnirea ce a avut loc vineri la Vulcan s-a vorbit si despre modul în care se poate îmbunãtãti semnalul GSM în munte, iar actiunile se vor întinde pânã spre luna aprilie, când existã sanse ca în mai multe zone acesta sã fie receptat. Bilantul a avut ca scop tocmai identificarea punctelor la care si primãriile pot contribui cu hotãrâri ce pot veni în sprijinul structurilor montane, pentru a îmbunãtãti climatul de sigurantã în munte.
Diana Mitrache

Advertisements

2 comentarii la „Zonele de munte trebuie sã fie sigure / Ce ne lipseste pentru a avea o Lege a Muntelui?

  • 4 martie 2018 la 19:36
    Permalink

    Domnule prefect in primul rand zonelor de munte le lipseste 1. Consiliul Judetean Hunedoara sa nu mai amane de la an la an asfaltarea drumului judetean din Parang si drumul judetean Valea de Pesti . 2. Guvernul sa aloce bani pentru dezvoltarea Domeniului Schiabil Parang si a Statiuni Montane Pasul Valcan . 3. Guvernul sa modernizeze drumul DN 7A (Cheile Jietului) spre Voineasa si Transalpina , drumul spre Herculane , Gara Petrosani , …..

  • 5 martie 2018 la 10:21
    Permalink

    sa se faca investitiile promise de guvernul psd la minele vulcan si livezeni

Comentariile sunt închise.