Doi cetãteni moldoveni, pilotul si mecanicul,  au murit si alti doi au fost grav rãniti în urma celui mai grav accident aviatic produs în ultimii ani în Valea Jiului.  Tragedia s-a produs vineri, 18 februarie 2005, în jurul orei 14.00, când elicopterul de tip MI-2, apartinând aviatiei utilitare, s-a prãbusit la Polatiste, pe Defileul Jiului, dupã câteva minute de la decolare. Aparatul transporta hranã pentru animalele greu încercate de iarna de acum 13 ani. De atunci, Valea Jiului nu mai are propriul aparat de zbor. S-a mai vorbit despre utilitatea lui, dupã evenimentul tragic din 2005, însã, dacã nu s-a fãcut atunci nimic, acum lucrurile par tardive.
„A existat o discutie pe aceastã temã, în urmã cu mai multi ani, când s-a pus problema comasãrii spitalelor din Valea Jiului, moment în care ministrul Sãnãtãtii de atunci, Cseke Attila promisese, pe lângã încadrarea spitalului la un nivelul de spital judetean, si din punctul de vedere al finantãrii, si un elicopter. Asta, dacã se realiza un spital unic, pe toatã Valea Jiului. A cãzut aceastã problemã din discutie si nu s-a mai revenit nici cu problema acelui elicopter din acel moment”, a spus dr. Alin Vasilescu, managerul Spitalului de Urgentã din Petrosani.
Aproape zilnic vedem elicoptere venind pe pista de la Petrosani. În principal, pacientii sunt nou-nãscuti, dar acum nu ar mai fi necesar un elicopter permanent, spun cei de la spital. Ar implica si costuri mari si, în plus, la solicitãri, vin elicopterele SMURD, care rãspund imediat. Problema e, însã, a clinicilor, care trebuie convinse cã pacientii nu pot fi tratati corect aici.
„Elicopterele care pot fi accesate de noi sunt pe linia 112, cele ale SMURD. De obicei, cele care vin sunt fie de la Arad, fie de la Timisoara si mai rar Bucuresti. În general, intervalul de timp în care ajunge un elicopter aici este de pânã la o orã si jumãtate, maxim douã. Dar, din pãcate, nu aceasta este problema deranjantã, ci colaborarea cu clinicile universitare, unde acceptarea de cãtre ei a unui pacient critic este foarte dificilã si anevoioasã. Trec 4, 5 sau chiar 6 ore, ori mai mult, pânã când sã ni se accepte un astfel de transfer la o clinicã”, a mai spus dr. Vasilescu.
Elicopterul de la Petrosani a fost necesar pe vremea când erau 40.000 de mineri si acestia aveau nevoie de transport, atunci când erau accidentele colective de muncã. Acum, cã si numãrul minerilor a scãzut, iar SMURD-ul are serviciul aviatic bine pus la punct, un astfel de aparat nici nu mai poate fi adus pentru spitalul din Petrosani.
Diana Mitrache