Valea Jiului este tratatã ca un tot unitar. Dãnut Buhãescu, primarul orasului Uricani demareazã, începând de sãptãmâna viitoare, o campanie de strângere de semnãturi pentru reluarea lucrãrilor la drumul spre Herculane.  Edilul spune cã a primit sprijin din partea tuturor factorilor Vãii Jiului, indiferent cã e vorba de primari, mediu de afaceri, academic sau societate civilã. Primarul considerã cã “interesul Vãii Jiului este mai presus de orice interese meschine”.
20 de ani de promisiuni
Drumul spre Herculane împlineste anul viitor 20 de ani. 20 de ani de promisiuni. La un moment dat lucrãrile au început, însã acestea au fost stopate din cauza ecologistilor. Între timp, nici guvernele care au fost la conducere nu au mai alocat bani pentru acest drum care ar deschide Valea Jiului.
“Începem de luni o campanie de strângere de semnãturi, sunt implicati toti primarii, trusturi de presã, mediul academic, mediul de afaceri si societatea civilã cãutãm ca din tot spectrul, ca sã determinãm Guvernul sã prindã în bugetul de anul viitor banii pentru cã oricum va dura actualizarea documentatiei, o potentialã licitatie, dar fãrã sã avem asigurat în buget banii nu putem sã dãm drumul la proceduri. Vom trece la luptã directã, cã nu se mai poate. Ne intereseazã ca Guvernul sã sprijine aceastã mare investitie. Anul acesta se împlinesc 20 de ani de promisiuni, de pe vremea când era Emil Constantinescu. Din 2008 nu a mai vrut nimeni sã ne sprijine cu nimic”, a declarat Dãnut Buhãescu, primarul orasului Uricani.
În urmã cu o sãptãmânã, premierul României, Mihai Tudose le-a promis celor din Valea Jiului cã în bugetul de stat pe anul viitor se vor regãsi fondurile pentru modernizarea drumului. Numai cã edilii din Uricani trebuie sã dovedeascã prin semnãturi cã realizarea tronsonului de drum care ar face legãtura dintre Valea Jiului cu Oltenia, prin Herculane este dorit si de comunitatea localã din Valea Jiului.
“Domnul Tudose a promis public cã va sprijini aceastã investitie, dar a spus cã noi mai trebuie sã facem un pas, sã facem actiunea care am fãcut-o acum 10 ani, când am adunat vreo 18.000 de semnãturi si sã o reluãm ca sã se vadã cã nu este numai o dorintã a noastrã, ci cã vine ca o dorintã a oamenilor. Oamenii sunt de acord, dar trebuie sã o dovedim prin semnãturi. Este un lucru extraordinar cã toti primarii, mediul academic, mediul de afaceri ne sprijinã. Interesul Vãii Jiului este mai presus de orice interese meschine”,  a mai spus sursa citatã. DN 66A, cunoscut drept ‘Drumul lui Bãsescu’, care face legãtura între Bãile Herculane si localitatea Uricani, are o istorie în spate.
De aproape 20 de ani se încearcã realizarea legãturii între Valea Jiului si Herculane. În anul 1999 drumul forestier a fost încadrat în categoria drumurilor nationale.
Pe vremea când Traian Bãsescu era ministrul Transporturilor au început lucrãrile. Au fost construiti circa 20 de kilometri, din Uricani pânã în Câmpusel.
Lucrãrile au fost contestate de ONG-uri. Greenpeace si WWF au contestat investitia în instantã, iar dupã ani de procese acestia au pierdut. Odatã construit, DN66A ar face legãtura cu localitatea Cerna Sat din judetul Gorj, aflatã la doar 42 de kilometri de Bãile Herculane, pe un drum prost, dar care trebuie doar reabilitat, nu construit de la zero, cu toate avizele aferente. Miza este mare. Prin realizarea drumului s-ar asigura accesul direct spre portul Orsova si, mai departe, spre Serbia. Parcul National Retezat si domeniile schiabile din Valea Jiului ar deveni astfel foarte usor accesibile pentru o populatie de milioane de locuitori.
Monika BACIU