Au cãrat banii din mineritul Vãii Jiului, s-au îmbogãtit din scurta viatã a ”raiului fiscal” de aici, dupã care au lãsat zona sã moarã. Alesii politici au condamnat-o la moarte prin izolare, prin nerusinarea promisiunilor în van de deschidere cãtre lume prin douã drumuri – Petosani-Voineasa-Transalpina si Uricani-Herculane. Blestemele si înjurãturile grele adresate lor de cei ce au ales, sãptãmâna trecutã, sã tranziteze DN 7A si care au rãmas în drum, în toiul noptii, cu masinile distruse, sunt de nereprodus. Drumul se aflã într-o stare deplorabilã.
Liberali, PSD-isti, PDL-isti, USL-isti, PRM-isti, UNPR-isti, PP-DD-isti, tehnocrati, UDMR-isti etc., toti sau perindat pe la butoanele puterii judetene si nationale si n-au fost în stare sã deschidã cãtre lume, sã termine mãcar un drum din cele douã începute Valea Jiului. Dar din aceastã zonã, pe latura minierã, au furat/scos bani cu trenuri, camioane si cãrute. Apoi s-au îmbogãtit multi dintre cei cu  functii ocupate, începând din teritoriu pânã la cel mai înalt nivel, de pe urma declarãrii Vãii ca fiind rai fiscal – zonã defavorizatã. Si defavorizatã a rãmas, pentru cã, în loc sã se revigoreze, sã se dezvoltate, Valea Jiului a fost masiv devalizatã, iar fondurile ce-i erau destinate au intrat în buzunare, care oricum erau dolofane, de politicieni-lipitori direct sau prin interpusi.
În fiecare campanie electoralã se promite deschiderea Vãii Jiului, respectiv terminarea drumurilor DN 7A, Petrosani-Voineasa cu bifurcatia Transalpina, si DN 66A cunoscut sub numele de ”Drumul lui Bãsescu” pentru cã s-a hotãrât construirea lui în urma revendicãrilor sindicatelor miniere, sustinute de administratiile locale, în 1999 când Traian Bãsescu era ministru al Transporturilor. Se stie cã orice asezare care se aflã pe drumuri de tranzit de persoane sau comerciale, se dezvoltã de la sine… Dar Valea Jiului a fost ”interesantã” dor în perioada cât a fost o zonã din care se puteau obtine foloase materiale cu sacrificarea sa economicã.


A mai rãmas o fãrâmã de interes, si aceea pentru PSD, – voturile unui bazin electoral în majoritate de stânga. De ce este în majoritate de stânga? Petru cã alte partide de centru si de dreapta ar fi trebuit sã munceascã din greu pentru a schimba orientarea si mentalitatea populatiei. Pentru  ”dragostea” statornicã pentru stânga, drept recunostintã PSD-ul i-a întors Vãii Jiului invariabil spatele, desi de-a lungul timpului i-a mâncat si banii ruinând-o.
Nici liberalii nu-s mai brezi pentru cã rãmâne în istorie declaratia fostului numãrul 2 în PNL Hunedoara, Tiberiu Balint, când într-o conferintã de presã, la Petrosani, a declarat cã nu este de acord cu reabilitarea/construirea DN 7A, care duce spre Voineasa si Rânca, pentru cã nu vrea sã aibã de câstigat Transalpina… Fiind vorba de doar 44 km distantã rutierã Transalpina-Petrosani,  multi turisti se cazau si îsi fãceau aprovizionarea la Petrosani si în localitãtile dintre Jiuri.
Numãrul acestora s-a împutinat considerabil pentru cã de la ”marea reabilitare”, 60% din drumul de pe teritoriul judetului Hunedoara, ce a avut loc în anul 2011, DN 7A, aratã deplorabil în prezent.
În perioada 26-30 august, cei care au ales, conform hãrtilor rutiere, DN 7A pentru a merge spre Transalpina sau spre Obârsia Lotrului, si invers spre Petrosani, Hateg, au fost nevoiti sã coboare din masini pentru a tãia din cetina brazilor pentru a semnaliza craterele din asfalt. Asta dupã ce si-au distrus masinile, în special cei care au cãlãtorit pe timp de noapte. Au înjurat, au aruncat blesteme, cuvinte greu de reprodus, la adresa edililor din judetul Hunedoara, chiar la adresa minerilor, a primarilor etc., pentru cã nu e lucru putin sã rãmâi blocat printre munti, în miez de noapte, cu copii si persoane în vârstã în masinã.

Cel care a deschis drumul, cu multi ani în urmã, Bujor Bogdan, constructorul cabanei Groapa Seacã, prima de pe acest traseu mirific, ne-a fost martor important si constant în dramele a cãror cauzã este delãsarea, lipsa de implicare a  lesilor care au promis infrastructura judetului uitând cã si Valea Jiului face parte din el. ”Cunosc bine distrugerile de acolo. Este greu de înteles ceea ce se petrece pentru cã pe acest traseu s-au mai construit cabane, se desfãsoarã actiuni  turistice si sportive, iar traseul este unul cãutat. Am fost oprit si întrebat despre starea drumului dupã ce oamenii s-au confruntat cu portiuni mari de drum distruse. Au tãiat crengi din brazii de pe margine si au marcat gropile, dar sunt atât de multe si periculoase încât e greu de crezut cã acestia vor mai veni vreodatã pe aceastã rutã. Starea foarte proastã a acestui drum aduce mari  deservicii Vãii Jiului” – a declarat Bujor Bogdan.
Dacã sunt întrebati alesii judeteni si parlamentari, invariabil acestia rãspund cã s-au fãcut demersurile si cã au în vedere reabilitarea acestui drum. Si asta, de ani si ani. Cert este cã DN 7A este o aventurã periculoasã pentru cei ce aleg sã-l strãbatã.
Ileana Firtulescu
Foto: Bujor Bogdan