Cratere, maluri care stau sã se surpe si risc crescut de cãderi de stânci. Asa se prezintã starea unui drum national din Valea Jiului. Este vorba de drumul national 7A care face legãtura între municipiul Petrosani si judetul Vâlcea. Pe alocuri zãpada s-a topit si a lãsat în urmã cratere care cu greu pot fi identificate de conducãtorii auto. Gropile sunt camuflate cu apã, iar depistarea lor este aproape imposibilã. Sunt zone în care gropile sunt imposibil de evitat.  Pericolul în zonã este iminent. Pe alocuri malurile stau sã se surpe, iar de pe versanti se dizlocã bolovanii. Drumul ar fi trebuit reparat. Mãrturie stau doar niste indicatoare rutiere care avertizeazã faptul cã “drumul este în lucru”. Chiar si ele au capitulat sub povara infrastructurii degradate. În locurile în care odatã a existat asfalt, acesta a dispãrut. Mixtura asfalticã a dispãrut odatã cu zãpada.

Ar fi trebuit reparat

În anul 2015, oficialii ministerului Transporturilor anuntau cã DN 7A va fi reparat în cinci puncte. “Proiectul dureazã 24 de luni si prevede atât lucrãri de reparatii, cât si modernizarea drumului national”, a declarat în anul 2015, prefectul de Hunedoara, Sorin Vasilescu. Au trecut doi ani. Starea drumului este mai precarã decât în 2015.  La începutul verii lui 2011, drumul a trecut de la Regionala de Drumuri si Poduri Craiova, la Regionala Timisoara. În toamna aceluiasi an a  ajuns înapoi la cei de la Craiova, tocmai pentru a putea fi implementat un proiect complex, dupã cum au explicat oficialii.

2-1

2-2

Concret, pânã aproape de granitã cu Hunedoara, pe partea judetului Vâlcea, drumul a fost reabilitat si asfaltat de societatea Romstrade, care a câstigat licitatia. Din acest motiv,  si portiunea din judetul Hunedoara a trecut de la Regionala de Drumuri si Poduri Timisoara în administrarea celor din Dolj, care vroiau sã  continue lucrarea, tot cu cei de la Romstrade. Proiectul nu a mai fost, însã, finantat, asa cã, de la Regionala de Drumuri si Poduri Craiova, drumul a fost dat înapoi la Regionala Timisoara, pentru cã acum în cele din urmã sã ajungã din nou la cei de la Craiova, dar tot nereparat a rãmas, dacã nu punem al socotealã micile plombãri care au fost efectuate. Guvernul României a aprobat, în anul 2016, indicatorii tehnico – economici aferenti obiectivului de investitii „Consolidare si protectie versanti DN 7A km 63+200 – km 86+601”, judetul Vâlcea. Mai exact este vorba de modernizarea drumului spre Voineasa, contract care are o valoare totalã de peste 66 de milioane de lei. urmeazã a fi construite noi poduri si reabilitat tot tronsonul.

“Lucrãrile de consolidare a Drumului national DN 7A vor continua pe traseul Vidra – limita dintre judetele Vâlcea si Hunedoara. Lucrãrile de consolidare si protectie a versantilor se vor desfãsura pe o lungime de 23 de kilometri si vor cuprinde si reabilitarea unui pod si constructia a încã 6 poduri noi. Tot atunci, Executivul a aprobat tehnico-economici pentru consolidarea si protectia versantilor de pe DN 7A, proiect realizat cu fonduri de la Banca Europeanã de Investitii si de la bugetul de stat. Investitia are o valoare totalã de circa 125 de milioane de lei  si a fost demaratã în anul 2008, însã în anul 2012 a fost opritã ca urmare a rezilierii contractului cu constructorul, rãmânând de executat lucrãri în valoare de peste  66 de milioane de lei”,  se aratã în informarea Guvernului. Finantarea obiectivului de investitii, prevãzut la art.1 se realizeazã din imprumutu FI 23.371 acordat de Banca Europeanã de Investitii derulat conform O.U.G. nr. 64/2007 privind datoria publicã, cu modificãrile si completãrile ulterioare si de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, în limita sumelor aprobate anual cu aceastã destinatie, precum si din alte surse legal constituite, conform programelor de investitii publice aprobate potrivit legii.

Monika BACIU