Siguranta conducãtorilor auto care tranziteazã centura municipiului Petrosani este pusã în pericol. Nu doar autoturismele pot fi avariate, dar si viata soferilor si a pasagerilor este pusã în pericol de starea de degradare extremã a drumului. Rezultatele sunt fãcute publice în cadrul unei expertize.

Centura municipiului Petrosani, cuprinsã între sensul giratoriu cu avion si sensul giratoriu cu biserica catolicã, va fi asfaltatã. Edilii din localitate au stabilit cã proiectul de reabilitare se va întinde pe o perioadã de doi ani, sursa de finantare fiind, deocamdatã, doar bugetul local. În acest sens au fost aprobati indicatorii tehnico-economici pentru obiectul de investitii “Reabilitare strada 1 Decembrie 1918  din municipiul Petrosani, judetul Hunedoara, între km 130+290 – km 131+750 (DN 66)”. Micile reparatii de întretinere a carosabilului costã prea mult si nu au efectul scontat.

“Structura rutierã a strãzii 1 Decembrie 1918 (DN 66), este degradatã din cauza conditiilor de exploatare si a traficului intens. Starea actualã a strãzii afecteazã siguranta circulatiei rutiere, mãreste durata de transport generând disconfort si aspect neîngrijit cu cheltuieli de întretinere ridicate pentru mentinerea în stare corespunzãtoare în toate anotimpurile”, spune Tiberiu Iacob Ridzi, primarul municipiului Petrosani. Anul trecut a fost modernizatã centura pe portiunea cuprinsã între benzinãriile din Aeroport si sensul giratoriu cu avion. Încã de atunci, edilii au spus cã au în vedere si modernizarea celei de-a doua pãrti.  “Prin reabilitarea strãzii se va îmbunãtãti suprafata de rulare si se vor reduce zgomotul si vibratiile. Structura rutierã ce se va adopta pentru reabilitarea strãzii va cuprinde solutii tehnice pentru repararea îmbrãcãmintii pe portiunile cu îmbrãcãminte rigidã degradatã, frezarea pe întreaga suprafatã pe o grosime necesarã pentru a asigura aderenta straturilor de mixturã ce se vor asterne în etapele urmãtoare, amorsarea, dispunerea pe întreaga suprafatã carosabilã a unui strat antifisurã de tip geosintetic, asternerea straturilor de îmbrãcãminti asfaltice noi si multe alte lucrãri”, mai spune primarul.

Expertizã – starea drumului REA

Carosabilul a fost expertizat, iar rezultatele aratã cã starea drumului este rea, lucru de care si-au dat seama si conducãtorii auto. “În urma investigatiilor efectuate, s-a constatat cã pentru drumurile expertizate de starea de viabilitate existenta este total necorespunzãtoare pentru desfãsurarea circulatiei în conditii normale, cu defectiuni ale suprafetei de rulare si ale complexului rutier, frecvente si pe suprafete extinse, o îmbrãcãminte rutierã neconformã cerintelor actuale de securitate la confort (…). Starea tehnicã a drumurilor investigate este necorespunzãtoare, atât din punct de vedere al suprafetei de rulare cu degradãri multiple pentru îmbrãcãmintea rutierã rigidã (…) cât si din punct de vedere al elementelor de siguranta circulatiei, determinat de absenta indicatoarelor rutiere, semnalizare. În urma prelucrãrii datelor cu privire la starea de degradare a rezultat cã starea tehnicã este REA, iar conform instructiunilor tehnice în vigoare, pe aceste sectoare de drum sunt necesare lucrãri de reabilitare a structurii rutiere pentru ca circulatia sã se poatã desfãsura în conditii optime de sigurantã si confort”, aratã expertul care a expertizat starea carosabilului. Esalonarea costurilor se va corobora cu durata de implementare a proiectului. Durata de realizare a investitiei este estimatã la 29 de luni, din care lucrãri de executie 24 de luni. “Sursele de finantare a investitiei se constituie în conformitate cu legislatia în vigoare si constau în fonduri proprii, credite bancare, fonduri de la bugetul de stat/bugetul local, credite externe garantate sau contractate de stat, fonduri extreme nerambursabile si din alte surse legal constituite”, mai aratã raportul. Peste 5 milioane de lei ar costa lucrãrile de modernizare a soselei de centurã.

Monika BACIU