Legea fiind mult prea restrictivã, campania electoralã a început în fortã în afara ei

Bannere, meshuri, emisiuni radio-tv, materiale de presã scrisã, toate sub denumirea de “promovare”, au apãrut în toatã tara si, ca urmare, si în localitãtile Vãii Jiului. Cei mai opulenti în aceastã promovare sunt cei de la PNL si PSD-ul, dar se pregãtesc si ALDE si PMP. Toate acestea sunt interzise în Campania electoralã propriu-zisã, pe care legea a reglementat-o invocându-se transparenta finantãrilor, încât a cãzut în extremã – posibilitãtile de informare ale populatiei sunt foarte reduse.

Noua lege electoralã, sub pretextul transparentizãrii finantãrilor campaniilor electorale, dar mai ales a depolitizãrii finantãrii publice, încearcã sã disciplineze partidele politice, candidatii si electoratul pe perioadele desfãsurarii acestor campanii electorale. Limitarea sumelor venite pe filierã publicã sau privatã sunt limitate, iar materialele electorale strict stabilite. Astfel, nu doar subventiile de la bugetul de stat sunt controlate, ci si donatorii sau sponsorii partidelor politice care alocau sume de bani, fie la dreapta, fie la stânga esicherului politic, cu scopul de a obtine diferite  beneficii ulterioare sub forma contractelor finantate de la bugetul de stat.

Scopul este nobil, doar cã partidele politice si candidatii lor considerã legea restrictivã în ceea ce priveste informarea electoratului, doar prin afisele de dimensiuni standard postate pe aviziere, insuficiente în viziunea lor, iar împãrtirea materialelor de propagandã în doar o lunã de zile întregii populatii cu drept de vot este mult prea scurtã, ca timp, pentru ca informatia astfel reglementatã sã aibã timp sã fie procesatã, dezbãtutã de cetãteni pentru a putea lua o hotãrâre în ziua votului. Emisiunile radio-tv sunt si ele insuficiente, pentru cã productia acestora costã, chiar dacã timpii de antenã sunt repartizati gratis. Cei care doresc sã scoatã oameni noi, doar cu oarecare notorietate profesionalã, nu pot fi cunoscuti cu adevãrat ca politicieni si ca oameni care reprezintã un partid într-o emisiune telegraficã…

Ca urmare, mintea românului implicat în politicã a gãsit solutii si “campania adevãratã” se desfãsoarã în afara termenelor stabilite de lege, lucru care nu este sanctionabil. Bannere uriase au apãrut în localitãtile Vãii Jiului, articolele de presã si emisiunile de radio si televiziune curg pe diverse teme economico-sociale,  polemici între politicieni si partide, precizãri si prezentare de realizãri, despre ce vrea sã facã si  ce sustine un partid sau altul etc. Toate acestea se întâmplã sub denumirea de “promovare”, ceea ce este permis de lege din moment ce legea nu interzice si nu sanctioneazã.  Pânã ieri, cei mai opulenti în promovare sunt cei din PNL ale cãror bannere sunt cât un bloc. PSD-ul este mai modest, s-a limitat deocamdatã, la mesh-uri care contin doar sloganul/mesajul sec.  Cei care criticã, de multe ori la modul ordinar, violent în limbaj si atitudine, se supãrã degeaba. Menirea partidelor este sã se facã cât mai vizibile, sã-si transmitã mesajele cãtre populatie. Acelasi fel de atitudine criticã existã si fatã de patidele care nu-si fac o strategie de promovare fiind considerate, în acelasi limbaj violent, ca fiind incapabile, cã nu le pasã sau cã moliciunea lor nu este demnã de votat. Cum a-i da-o, nu e bine, nu poti multumi pe toatã lumea. Nici nu trebuie pentru cã nu ar mai fi… concurs.

2-1

Ileana Firtulescu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.