Complexul Energetic Hunedoara se aflã într-o stare de faliment nedeclaratã. Cel putin asta precizeazã administratorul judiciar în raportul întocmit. Societatea energeticã se aflã în perioada de observatie, iar la finele acesteia atât creditorii cât si administratorul judiciar pot cere instantei declararea falimentului. Administratorul special, Bogdan Stãnescu, sustine cã dacã acest lucru se va întâmpla, mai existã sanse pentru Complexul Energetic Hunedoara.

“Indiferent cã se va cere declararea falimentului, aceastã cerere se va judeca, iar un judecãtor având pe masã toate elementele si toate eforturile societãtii de a se redresa va decide. Vãzând toate elemente ar putea sã spunã cã nu e de faliment, lasã sã se redreseze, sã dãm sansa oamenilor, judecãm pe lege, dar judecãm si a oportunitãtii economice, a pãrtii sociale, dar pentru judecãtor primeazã lege în sentinta pe care o va da”,  a declarat Bogdan Stãnescu, administratorul special al CEH.

Pentru a reduce cheltuielile au început concedierile colective. Peste 800 de persoane sunt în preaviz, acestea urmând a-si înceta activitatea în prima sãptãmânã a lunii octombrie.

“Planul de reorganizare judiciarã se lucreazã la el astfel încât sã fie admisibil din punct de vedere al creditorilor, dar planul de restructurare a fost pornit de când societatea era în “viatã” (înainte de a intra în insolventã-n.r.) si Guvernul a dat o hotãrâre pentru ca oamenii sã beneficieze de venituri de completare, Consiliul de Administratie, cã 800 de locuri trebuie sã disparã. Acum implementãm ceea ce s-a implementat acum 6-7 luni”,  a mai subliniat sursa citatã.

Hunedoara “mamã” si alte societãti

Planul de reorganizare prevede separarea activitãtii miniere de cea energeticã, dar si pãstrarea unei bucãti din Complexul Energetic Hunedoara “mamã”.

“Esenta planului de reorganizare este sã divizãm partea minierã de partea energeticã, cele patru mine se duc într-o singurã societate din care douã functionale, douã pe ajutor de stat de închidere mine si cele douã termocentrale într-o altã societate, restul rãmânând în Hunedoara “mamã” urmând a fi valorificate”,  a mai precizat administratorul special al CEH. În urma acestei divizãri existã posibilitatea unor noi concedieri colective, însã acestea nu sunt prognozate pentru acest an.

“La acest moment nu avem în plan pentru acest an alte disponibilizãri. Dacã situatia economicã o va impune, se fac aceste divizãri, se împarte în cele douã entitãti ce vor rãmâne, probabil vor mai rãmâne oameni si în Complexul Energetic Hunedoara “mamã”, care va intra în procedura de faliment vor avea parte de disponibilizare. E posibil sã ajungem acolo, dar dupã ce salvãm cât mai multe locuri de muncã si cât mai aproape de realitate, ca cele douã entitãti sã poatã functiona normal”, a mai declarat Bogdan Stãnescu. Oficialii Complexului Energetic Hunedoara sperã ca divizarea sã se realizeze cel târziu, pânã la finele primului trimestru al anului viitor. “Eu am încredere cã vom reusi sã divizãm CEH, bazându-mã pe rapiditatea cu care Ministerul Energiei în relatia cu Consiliul Concurentei si Comisia Europeanã colaboreazã pentru  a ajunge pânã la finele anului 2016 la separare si aprobarea planului de reorganizare si acordul creditorilor si la înfiintarea celor douã entitãti. Mi-as dori ca în primul trimestru al anului viitor sã avem cele douã noi societãti si toate demersurile converg în acel loc”,  a subliniat Stãnescu.

1-1

Ajutorul de salvare acordat cu conditia divizãrii

Complexul Energetic Hunedoara a beneficiat anul trecut de un ajutor de salvare. Una din conditii a fost divizarea activitãtii miniere de cea energeticã si întocmirea unui plan de lichidare în cazul în care societatea nu putea rambursa suma acordatã.

“Acel ajutor de stat a fost acordat societãtii ca ajutor de salvare. Atât noi, Ministerul Energiei de atunci si societatea si Comisia Europeanã, chiar crezut conform datelor economice de atunci cã prin acordarea acestui ajutor de stat, societatea se poate salva. Au fost studii fãcute, nu neapãrat de oamenii din CEH care putem spune cã sunt subiectivi si ar putea face orice ca sã aranjeze pe cifre, ci au fost fãcute studii de independenti care au zis cã CEH ar avea o sansã dacã ar trece hopul cu certificatele de mediu. Pãrerea mea de rãu este cã, desi statul a obtinut aceastã decizie de acordare a ajutorul de salvare, nu a reusit sã o implementeze la timp, în niciun caz din vina celor de aici”, a mai subliniat sursa citatã. Comisia Europeanã a avizat acordarea unui ajutor de stat pentru Complexul Energetic Hunedoara. Astfel, împrumutul în limita sumei de 167.000,00 mii lei a fost acordat în transe pe o perioadã de sase luni. Astfel prima transa în valoare de 98.476,90 mii lei a fost acordatã în data de 20 iulie 2015. A doua transa ar fi trebuit sã aibã o valoare de 68.523,10 mii lei.

“Întrucât CEH nu a achitat împrumutul cãtre MFP în termenul stabilit prin conventia de împrumut, conform OUG nr. 11/2015, CEH nu va beneficia de cea de-a doua transã din ajutorul de salvare în valoare de 68.476,10 mii lei”, se mai arãta în documentele Ministerului Energiei.

Complexul Energetic Hunedoara a gajat cu anumite garantii pentru împrumutul acordat de statul român. “Împrumutul se acordã, în conditii de piatã, în baza unei analize economico-financiare efectuate de cãtre EximBank – S.A., în vederea stabilirii capacitãtii de rambursare, a clasei de risc a societãtii si a marjei de dobândã  peste ROBOR, comunicatã de Banca Nationalã a României, în ultima zi lucrãtoare a lunii anterioare acordãrii împrumutului respectiv semnãrii conventiei de împrumut si rãmâne fixã pe toatã durata de derulare a acestuia. Împrumutul se acordã cu conditia constituirii unor garantii prin instituirea de cãtre organul fiscal competent al Agentiei Nationale de Administrare Fiscale, a unor sechestre asiguratorii asupra bunurilor imobile libere de orice sarcini, proprietatea Societãtii. Garantiile vor fi instituite pe baza unui raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat prin care sã se stabileascã valoarea de piatã a bunurilor asupra cãrora se constituie garantii. Valoarea garantiilor trebuie sã acopere cel putin 120% din cuantumul împrumutului. Suma va fi viratã de cãtre Ministerul Finantelor Publice la solicitarea Societãtii în termenul stipulat în actul normativ într-un cont distinct de disponibil cu afectatiune specialã, deschis la Trezoreria Statului, pe numele Societãtii. Societatea întreprinde demersurile necesare în vederea deschiderii acestui cont la Trezoreria Statului”, se aratã în nota de fundamentare a proiectului prin care s-a stabilit acordarea împrumutului cãtre CEH.

Monika BACIU