SÃPTÃMÂNA EUROPEANà A MOBILITÃTII 16 – 22 septembrie este o campanie anualã privind mobilitatea urbanã alternativã, sprijinitã de Comisia Europeanã. Are ca scop curãtarea aerului si, prin aceasta, sã creeze o Europã mai sãnãtoasã si mai fericitã. Sloganul din acest an al campaniei derulate de DirecTia de Sãnãtate Publicã Hunedoara este: „MOBILITATE  INTELIGENTÃ. ECONOMIE PUTERNICÔ, iar tema: “MOBILITATEA INTELIGENTà SI EFICIENTÃ. O INVESTITIE PENTRU EUROPA!”

“Scopul campaniei este de a sublinia faptul cã mobilitatea sporeste în mod clar calitatea vietii în orase, ajutând la reducerea poluãrii aerului, a poluãrii fonice, a accidentelor si la reducerea numãrului persoanelor obeze”, declarã Mona Radu director executiv DSP Hunedoara. Potrivit reprezentantilor DSP, actiunile campaniei sunt orientate spre informarea populatiei care este încurajatã sã înteleagã de ce rolul miscãrii si al sportului sunt atât de importante pentru bunãstarea fizicã si mentalã a cetãtenilor. Campania stimuleazã oamenii sã participe la cresterea calitãtii vietii lor. De când a fost introdusã în 2002, impactul Sãptãmânii Europene a Mobilitãtii a crescut rapid, atât în Europa cât si în lume. În 2011, s-a înregistrat oficial în campanie un numãr record de 2268 de orase, reprezentând aproximativ 156 de milioane de cetãteni. Comisia Europeanã îsi intensificã sprijinul pentru orase, prin pachetul de mãsuri în mobilitatea urbanã, adoptat recent. Pentru a deveni o economie care consumã putinã energie si polueazã putin, UE a adoptat o serie de obiective ambitioase de climã si energie pentru a fi atinse pânã în anul 2020. Acestea includ: reducerea cu 20% a emisiilor de gaze cu efect de serã; cresterea cu 20% a eficientei energetice; cotã de 20% din consumul total de energie sã fie energii regenerabile; constientizarea publicului cu privire la necesitatea de a actiona împotriva poluãrii cauzate de cresterea traficului în mediul urban. Peste 30% dintre adultii europeni sunt insuficient activi din punct de vedere fizic (OMS, 2002).Viata sedentarã determinã cresterea riscului pentru bolile cardio-vasculare, accidentele vasculare cerebrale, obezitate si diabetul zaharat tip II. În majoritatea tãrilor europene, cresterea obezitãtii a fost de 10-40% între anii 1980-1990. Desi cetãtenii UE nu sunt încã pregãtiti sã-si lase masina în garaj pentru a se deplasa cu mijloacele de transport în comun, totusi treptat mentalitãtile evolueazã.