Un scurt schimb de experientã cu dascãli din învãtãmîntul prescolar european i-a fãcut pe ai nostri sã spunã cã nu suntem relaxati, cã ne lipseste detasarea de clisee si programe greoaie si luãm prea putin în calcul dorintele copiilor. Au învãtat, însã, sã asculte, si-au luat notite si le vor aplica si la noi.

Nu mai putin de 52 de educatori si inspectori scolari din Hunedoara si Alba au luat parte la un experiment ce a fost ca o revelati. Au mers în Elvetia, Italia si FranTa si dacã la italieni nu au gãsit mari diferente, la elvetieni au fost uimiti de relaxarea tuturor, de faptul cã educatorii le vorbeau celor mici aproape în soaptã si cã acea catedrã care le impune mãrimea profesorului, nici nu exista. Toate acestea au fãcut-o pe Lucia Muntean, coordonatoarea Grãdinitelor cu program prelungit din Petrosani, sã spunã cã ar trebui luatã în calcul si optiunea copilului, mai mult decât programa scolarã sau prescolarã.

„Am vãzut acolo cadre didactice foarte relaxate, copii foarte linistiti, desi nu au mai putini copii ca noi. Au si ei în Elvetia, Italia sau Franta tot atât de multi copii la clasã, însã, modul în care se pune problema în relatia ccu copilul si cu programa scolarã, cred cã, pânã la urmã conduce la o stare de bine a tuturor. În relatia pãrintilor cu scoala, existã un parteneriat foarte relaxat. Pãrintii vin atunci când sunt chemati la scoalã, participã la activitãti, doar în limita posibilitãtilor si a timpului pe care îl au la dispozitie. Nu este nimic obligatoriu. Psihologul, sau educatorul tine legãtura cu pãrintii si îl informeazã acasã”,  ne-a mãrturisit, în urma schimbului de experientã din Europa, Lucia Muntean, profesoarã ce coordoneazã educatoarele din Petrosani.

Mai mult, dascãlii nostri au fost impresionati de austeritatea din grãdinite si asta în comparatie cu dotãrile de la noi, poate exagerate, asa cum si pãrintii exagereazã în relatia cu copiii lor si le oferã totul pe tavã, fãrã sã îi lase sã descopere singuri ce sunt capabili sã facã. Tocmai de aceea, ai nostri se gândesc ce ar putea sã aplice la noi.

„As cãuta sã le învãt pe colegele tinere, dar nu numai, ca si pe pãrinti, sã aplice acest gen de relaxare în relatiile cu copilul. Nimeni nu este nervos, ori stresat. Nu am auzit-o pe educatoarea la care noi am asistat o zi întreagã, o singurã datã ridicând vocea sã atentioneze vreun copil si acestea sunt lucruri pe care ar trebui sã le învãtãm si noi”, a mai spus Lucia Muntean.

În Franta sistemul de învãtãmânt nu diferã mult de al nostru, iar în Italia, dascãlii hunedoreni parcã au redescoperit  din nou gãlãgia de la orele de clasã., însã, tot au fost aspecte din care au avut de învãtat, mai ales cã din taxe francezilor sunt plãtiti asistentii maternali ce se ocupã de copii, încã din prima zi în care s-au nãscut.

„Dacã o tânãrã este pentru prima datã mamã, asistentul maternal se duce la ea si o învatã ce are de fãcut. Toate acestea intrã în taxele pe care le plãteste orice francez, fie cã are copil, fie cã nu. Prioritatea lor numãrul 1 sunt copiii si am fost uimite sã aflãm cât a crescut natalitatea în Franta pentru cã familia este protejatã astfel”, a conchis Lucia Muntean.

Diana Mitrache