În ultimii ani, dascãli de la scoli generale si licee din Valea Jiului încearcã sã-si adapteze felul de predare a materiei în care sunt specializati într-un mod care sã stârneascã interesul elevilor. Cifrele si formulele seci, care, de regulã, creazã o reactie de respingere în rândul tinerilor, au fost împletite cu ”minunile” fizicii, chimiei sau matematicii etc. din viata realã. Ultima carte editatã cu acest scop si care circulã prin scoli este cea a prof. Rodica Bulz-Ciocoi, de la Scola gen. 7 Petrosani si Colegiul ”Hermes”, ”Chimia – în viata noastrã”.
Greu de crezut, dar în Scoala Gen. 7 ”Sfânta Varvara” si Liceul ”Hermes”, ambele din Petrosani, circulã printre elevi o carte de… chimie. Rodica Bulz-Ciocoi, profesor de chimie la cele douã unitãti de învãtãmânt, fost director al Scolii nr. 7, a gãsit metoda de a stârni interesul elevilor prin scoaterea în prim plan a unor secrete ale chimiei care se regãsesc în viata de zi cu zi si despre care tinerii detin informatii prea putine.
Ideea editãrii acestei cãrti ”Chimia – în viata noastrã” i-au dat-o chiar elevii, care la orele de curs au arãtat o curiozitate excesivã fatã de acest mod de prezentare a materiei.
”Plecând de la legea lui A. L. Lavoisier: «În naturã nimic nu se pierde, nimic nu se creeazã, ci totul se transformã », CHIMIA a devenit pasiunea vietii mele si am denumit-o « regina Universului » demonstrând posibilitãtile infinite ce au dus spre civilizatia actualã, aplicarea unor «secrete» chimice în viata cotidianã, cunoasterea de sine, drumul cãtre o sãnãtate sigurã, iar prin predarea ei am observat o curiozitate excesivã din partea unor elevi, fapt ce m-a determinat sã realizez aceastã lucrare, considerând-o un început în cercetare a elevilor pasionati de chimie, o întelegere mai usoarã a fenomenelor din naturã.Regret faptul cã, datoritã regresului dezvoltãrii industriei chimice din tara noastrã, nu mai putem beneficia de toate substantele si reactivii necesari în demonstrarea reactiilor chimice la cursuri si, pe lângã cunostintele din manual, am încercat o predare a bio-chimiei, cu scopul de a aplica un regim sãnãtos al alimentatiei, de a cunoaste alcãtuirea unor produse pe care le consumãm sau le folosim în îndeletnicirile practice din gospodãrie, într-un cuvânt, elevii sã gândeascã si sã simtã permanent existenta chimiei în viata cotidianã. Departe de a aborda chimia în esenta ei, încerc sã reamintesc unele notiuni fundamentale specifice chimiei si nu numai, axându-mã pe partea stiintificã a componentei unor produse pe care le consumãm si a producerii unor fenomene chimice în timpul unor actiuni desfãsurate în organismul uman, în prepararea unor alimente si rolul lor în activitãti de gospodãrie, precum si aportul unor metale si nemetale în îmbunãtãtirea nivelului de trai.
Constientizând faptul cã în organismul uman se gãsesc o parte din elementele chimice existente în naturã, sper ca elevii sã înteleagã urmãrile recatiilor ce se declanseazã în urma ingerãrii unor lichide, alimente, încercând sã stabileascã un regim de viatã accesibil propriului organism.
Fãcând apel la sloganul «Cunoaste-te pe tine însuti/însãti! » îndemn elevii – si nu numai – sã retinã si sã aplice aceste modeste informatii pe care le-am sintetizat din cãrtile citite considerând un adânc respect în a scoate la luminã – precum un fulger- frânturi din gândirea marilor savanti si a iubitorilor bio-chimiei” – spune prof. Rodica Bulz-Ciocoi, autoarea volumului ”Chimia – în viata noastrã”.
Ileana Firtulescu