Administrator special, judiciar, director si consilieri. De ce mai este nevoie de consilieri ai directorului general la CEH? Sã ajute la îngroparea mai rapidã a societãtii sau sã gãseascã mãsurile cele mai potrivite pentru redresarea activitãtii? Sunt întrebãri care nu au rãspuns, dar se pare cã nimeni nu se atinge de directori sau de consilieri. Complexul Energetic Hunedoara se aflã în insolventã de douã luni de zile, iar mãsurile identificate pentru reducerea cheltuielilor ajung la angajati.
“Conform comunicãrii administratorului judiciar, în prezent se desfãsoarã un program de mãsuri imediate, convenit cu administratorul special si discutat cu conducerea CEH si cu sindicatul reprezentativ Muntele, care contine urmãtoarele actiuni: reducere gradualã a salariilor pentru personalul de conducere si a consilierilor, restructurarea organigramelor atât la sediul central, cât si la sucursale, renegocierea contractului colectiv de muncã, reducerea cheltuielilor cu transportul si reglementarea deplasãrilor/delegatiilor inclusiv pentru personalul de conducere al CEH, analizarea si dupã caz, denuntarea contractelor în derulare, care nu sunt benefice CEH, demararea procedurilor de recuperare a creantelor. Mãsurile prezentate nu vor afecta personalul direct productiv sau cel care deserveste personalul direct productiv, astfel încât sã nu se diminueze capacitatea de productie a complexului”, aratã secretarul de stat.
Raportul privind cauzele insolventei poate sã atragã rãspunderi penale. Au mai rãmas câteva zile în care administratorul judiciar trebuie sã depunã raportul privind cauzele care au condus Complexul Energetic Hunedoara în insolventã. Reprezentantii Ministerului Energiei sustin cã dacã se constatã ilegalitãti, administratorul judiciar poate sesiza organele de anchetã.
“Art. 169 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventã dã dreptul administratorului judiciar sã atragã rãspunderea organelor de conducere sau oricãror persoane implicate pentru fapte care, direct sau indirect, au contribuit la starea de insolventã”, sustine Corina Popescu, secretar de stat în Ministerul Energiei. De douã luni, de la momentul intrãrii în insolventã, se lucreazã la un plan de mãsuri pentru reducerea cheltuielilor.
Deputatul Cristian Resmeritã a vrut sã afle si care este consumul de combustibil pentru autoturismele din dotarea Complexului Energtic Hunedoara. În urma raportului dacã se constatã cã aceste consumuri au contribuit la declansarea insolventei, pot exista persoane cãrora li se imputã consumul.
“Conform prevederilor art. 97 alin (1) din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolventei si de insolventã, administratorul judiciar va prezenta instantei de judecatã un raport asupra cauzelor si împrejurãrilor care au dus la aparitia debitorului, cu mentionarea persoanelor cãrora le-ar fi imputabilã. Pe cale de consecintã, acest raport va face referire si la aspectele sesizate de dumneavoastrã, dacã acestea au contribuit la aparitia stãrii de insolventã. În caz afirmativ, administratorul judiciar va evidentia cheltuielile cu mijloacele de transport, cuantumul în totalul cheltuielilor, legalitatea si necesitatea deplasãrilor, precum si persoanele responsabile. Reiterãm fapotul cã o analizã a datelor referitoare la situatia deplasãrilor efectuate cu masinile de serviciu de la înfiintarea Complexului Energetic Hunedoara si pânã în prezent poate sã o facã administratorul judiciar pentru întocmirea raportului privind cauzele intrãrii în insolventã a CEH”, aratã Corina Popescu în rãspunsul formulat deputatului Cristian Resmeritã.
Plimbãrile sefilor de la Complexul Energetic Hunedoara au costat peste 100 de mii de lei. S-au plimbat ba pe la Bucuresti, Bruxelles sau Sinaia, pe banii societãtii pentru cã doar încercau sã salveze societatea. Pentru unii au fost decontate si deplasãrile spre casã pentru cã veneau de la sute de kilometri pentru a salva societatea.
Încã din primul an de la înfiintarea Complexului Energetic Hunedoara s-au fãcut deplasãri. Astfel, dacã Complexul Energetic Hunedoara s-a înfiintat la data de 1 noiembrie 2012, directorul general de la acea vreme, Costel Alic în ultimele douã luni ale acelui an a “spart” 5000 de lei doar pe delegatii. În cei trei ani, toti directorii generali au cheltuit nu mai putin de 115.319,44 pentru deplasãrile în tarã si în strãinãtate.
Monika BACIU