Macar una dintre vechile locomotive cu abur lasate sa rugineasca sub cerul liber in judetul Hunedoara ar putea fi salvata. Administratia publica din Petrosani vrea sa reconditioneze o veche locomotiva, pe care sa o transforme intr-un punct de reper al localitatii.

O veche locomotiva cu abur, abandonata sub cerul liber in curtea depoului CFR din Petrosani ar putea fi reconditionata si transformata intr-un interesant punct de reper din municipiul Petrosani. Primarul Tiberiu Iacob Ridzi a aflat de la noi despre aceste locomotive valoroase, susceptibile a face parte din patrimoniul national, si macar una dintre ele ar putea avea o soarta mai buna. „Voi lua legatura cu cei de la CFR pentru a achizitiona o locomotiva sau sa o preluam in custodie, sa vedem cu se poate si apoi voi propune acest lucru in Consiliul Local. Locomotiva va fi reconditionata si amplasata in scuarul din centru, spre pasarela CFR. Asa cum se intampla cu avionul amplasat in sensul giratoriu de la intrarea in Cartierul Aeroport, locomotiva ar fi si un excelent punct de reper”, a declarat Iacob – Ridzi.

In judetul Hunedoara sunt, din cate am reusit sa identificam noi, cel putin 4 vechi locomotive cu abur, lasate la mila intemperiilor sa rugineasca in vechile depouri. Una dintre ele se gaseste in Statia CFR de la Subcetate. Vegetatia a crescut peste ea, in timp ce fierul a fost corodat de intemperii, asa ca locomotiva cu abur mai aminteste vag de ceea ce era odata. Este inchisa in incinta fostei remize de locomotive Subcetate, construita si ea in anul 1908 pentru a asigura remorcarea trenurilor pe tronsonul Subcetate-Boutari. Locomotiva face parte dintr-o serie de

7 construite in anul 1908 de Wiener Lokomotivfabriks AG, Floridsdorf, special pentru linia de cremaliera Subcetate-Boutari

Alte trei locomotive vechi, care ar fi putut deveni piese de muzeu, zac in depoul de la Petrosani. Locomotivele sunt de provenienta austriaca si, candva, erau un mijloc de transport modern, chiar daca azi abia se mai poate citi pe una dintre ele “iuteala maxima 40 km pe ora”. Una dintre locomotive a fost construita in 1913, iar celelalte doua intre anii 1932 -1950. Doar aceste trei au mai ramas dintr-un numar foarte mare, iar celelalte au luat drumul fierului vechi.

Carmen Cosman