Zeci de oameni, pasionati de aventura si adrenalina pe patru roti, aleg saptamana de saptamana DN 66A , cunoscut sub numele de „Drumul lui Basescu”. pentru o portie sanatoasa de off-road. Un drum pe care autoritatile tin mortis sa-l asfalteze, in ciuda protestelor iubitorilor de natura sau a faptului ca oricum asfaltul va duce nicaieri.

In ciuda protestelor si a proceselor, autoritatile nu par dornice sa renunte la proiectul de asfaltare a DN 66A. Zeci de oameni cauta, in fiecare sfarsit de saptamana, tocmai  salbaticia zonei, iar multi s-au reorientat pe acest drum dupa asfaltarea mult mai cunoscutului drum Transalpina. „Venim aici de cate ori timpul ne permite, tocmai pentru ca drumul nu este asfaltat, chiar daca este catalogat drept drum national. Ne place aventura, ne place peisajul si chiar am vrea sa nu se schimbe nimic. Inainte mergeam pe Transalpina, dar au stricat peisajul cu asfaltul. PET-uri, mizerii peste tot. Si-au batut joc de natura”, spune unul dintre cei care aleg sa-si petreaca timpul liber in natura, la volanul unei masini 4X4. Un altul, adauga ca spera ca drumul sa nus e asfalteze niciodata. „E frumos si e pacat sa distrugem natura. Nu asfaltul e problema in sine, ci faptul ca multi dintre romani nu au invatat, inca, sa respecte locurile pe unde trec. Probabil mai avem nevoie de vreo 50 de ani”.

Oricum, daca ar fi asfaltat, DN 66A ar servi probabil cel mai mult celor care exploateaza padurea la scara industriala, cu sau fara avizele legale, si pe care nu-i sperie nici ariile protejate si nici cei pusi sa apere natura. In zona unde asfaltul a fost turnat, padurea a inceput sa cheleasca iar lemnele au inceput sa ia drumul gaterelor, incarcate in peridocuri. In tot acest timp, nimeni nu vede jaful din padurile noastre iar descoperirea ilegalitatilor ramane doar in sarcina activistilor de mediu, care s-au saturat sa semnaleze ca ramanem fara paduri fara ca cineva sa miste un deget.

Un tronson spectaculos, ferit de „invazia” civilizatiei

DN66 A  Campu lui Neag- Herculane, este mai cunoscut sub  denumirea “Drumul lui Basescu” pentru ca lucrarile au demarat pe vremea cand seful statului era ministru al Transporturilor. Constructia lui a fost sistata deocamdata, din cauza ca nu exista fondurile necesare, dar avizele de mediu pentru ultimul tronson a fost deja emise. Lucrarile au ajuns la km 47+ 700, la un kilometru mai sus de cabana vanatoreasca de la Campusel. DN66 A se construieste pe amplasamentul unui drum forestier vechi, ridicat la rangul de drum national in 1999, de catre Guvernul Romaniei. Initial, lucrarile pentru drumul care are o lungime de 110 kilometri trebuiau sa fie gata in 2010, dar executia a fost stopata o buna perioada de timp de catre Garda de Mediu, dupa ce s-a descoperit ca nu existau toate avizele necesare. In plus, banii alocati nu au avut continuitatea scontata, asa ca executia a trenat. Pana acum a fost finalizat tronsonul I si cel de al II-lea. Al treilea tronson are o lungime de aproximativ 19 kilometri si se intinde de la Campusel pana la coada lacului Cerna sau Iovanu cum este cunoscut, traversand Parcul National Domogled – Valea Cernei. Acesta este si cel mai spectaculos din punct de vedere turistic. Cu peisaje de o frumusete salbatica, cu varfuri ce se ascund in nori si cu drumul care serpuieste printre stancile abrupte, traseul este extrem de atractiv, dar si dificil. Fostul drum forestier este pe alocuri acoperit de bucatile de stanca desprinse din versant. In calatorie te insoteste doar uliul sau fosnetul vantului ce sufla prin padurea de foioase.

Lungul drum spre asfalt

Daca proiectul ar fi finalizat, ar trebui sa fie urmat, probabil, de un altul, pentru ca lunga este calea spre civilizatie sau asfalt. De la Lacul Iovanu si pana in Cerna Sat, prima si singura localitate pana la Herculane, drumul este mai prost decat cel de la Campusel la lac. Asta poate si pentru ca se vad urmele masinilor care coboara incarcate cu lemne din inima codrului. Iar Cerna Sat este un sat sarac, unde civilizatia pare sa fi ramas un vis indepartat si unde nu exista nici macar un magazin satesc. Poate pentru acesti oameni care traiesc din munca pamantului si cresterea animalelor exact  finalizarea lucrarilor la „Drumul lui Basescu” ar insemna dezvoltarea prin  revigorarea turismului, pentru ca zona a fost binecuvantata de Dumnezeu. Doar, oare, merita investitia, pusa in balanta cu impactul pe care il va avea asupra mediului? Iar de aici incolo drumul, asfaltat probabil in urma cu zeci de ani, nu este mai bun, desi chiar la iesirea din Cerna Sat a aparut o salba de case de vacanta sau mai bine spus vile, de stai si te intrebi cum au fost transportate materialele de constructie. Asfaltul apare pe ultimii kilometri pana la Herculane si asta numai pentru ca se iese in dtumnul principal, care face legatura cu Baia de Arama.

Executia drumului a fost contestata in instanta de reprezentantii Agent Green, iar decizia magistratilor este si asteptata cu interes de cei care si-ar dori ca fostul drum forestier sa ramana asa.

Carmen Cosman