Au trecut 26 de ani…

Astazi se implinesc 26 de ani de la producerea unuia dintre tragicele evenimente care au indoliat mineritul din Valea Jiului. In anul 1986, in nici 24 de ore, in urma a doua explozii consecutive de metan, la E.M.

Vulcan au fost accidentate 36 de persoane, 25 dintre acestea decedand. Printre cei 25 de oameni morti in goana comunista dupa indeplinirea planului si extragerea unei cantitati cat mai mare de carbune s-au aflat si 5 specialisti de renume de la Centrul de Cercetare si Securitate Miniera Petrosani (astazi Institutul National de Cercetare – Dezvoltare pentru Securitatea Muncii si Protectie Antiexploziva Petrosani).

In data de 21 martie 1986, la E.M. Vulcan, in stratul 7, blocul 0, orizontul 420 s-a produs o puternica explozie de metan care a omorat 17 mineri, alti doi fiind grav raniti. Printre cauzele care au stat la baza producerii dramaticului eveniment de munca, organele de control au identificat „aplicarea unei tehnologii necorespunzatoare in timpul efectuarii operatiei de impuscare, respectiv utilizarea dinamitei in prezenta metanului, nerespectarea monografiei de armare, respectiv neinchiderea lucrarilor miniere vechi si a spatiului exploatat, defectiuni in aeraj, amplasarea gresita a capetelor de detectie a metanului, precum si alte cauze organizatorice”. Drept sursa de producere a exploziei a fost identificata operatia de impuscare.

Dupa nici 24 de ore, in exact acelasi loc, s-a produs o noua explozie de metan soldata cu alti 17 accidentati, dintre care 8 mortal si 9 cu incapacitate temporara de munca. Drept principala cauza a producerii noului accident colectiv de munca a fost identificata „acordarea acceptului de a intra intr-o zona cu o concentratie exploziva de metan”. Sursa noii explozii s-a datorat existentei unui foc autogen neidentificat. Printre cele 8 persoane care si-au pierdut viata s-au aflat si 5 dintre membrii comisiei de expertiza de la CCSM, trimisi sa investigheze la fata locului cauzele producerii primei explozii. In urma deflagratiei au decedat prof. univ. dr. ing. Constantin Teodorescu, ing. Mihai Patrascu – seful laboratorului Aeraj, Metan si Focuri, drd. ing. Dumitru Ionescu, drd. ing. Francisc Bana si dr. ing. Mihai Pusac. Singurul, dintre membrii comisiei de expertiza, care a scapat cu viata a fost dr. ing. Sabin Tat, pe care explozia l-a surprins intr-o nisa. Sacrificarea celor 5 specialisti in minerit, care au fost obligati de catre autoritatile comuniste ale statului sa intre in subteran, a dus, dupa aceea, la adoptarea unei masuri care este valabila si in ziua de astazi. Astfel, in urma celor doua accidente colective de munca de la E.M. Vulcan din primavara anului 1986, in afara salvatorilor minieri, nimeni nu mai are voie sa intre in perimetrul subteran in care a fost inregistrata o explozie de metan in termen de minim 24 de ore de la producerea acesteia.

Intr-un nedorit de nimeni clasament al accidentelor de munca inregistrate in Valea Jiului in ultimii 35 de ani, evenimentele de la Vulcan din primavara anului1986 se situeaza pe locul al III-lea, dupa exploziile de metan de la E.M. Livezeni si, tot, E.M. Vulcan din anii 1980, respectiv 1989, accidente soldate cu 77 de accidentati (53 mortal), respectiv 39 de accidentati, dintre care 29 mortal si 10 cu incapacitate temporara de munca.

Mircea Nistor

4 comentarii la „Au trecut 26 de ani…

  • 22 martie 2012 la 12:08
    Permalink

    dumnezeu sa-i ierte de pacate petoti mineri morti

    Răspunde
  • 22 martie 2012 la 14:26
    Permalink

    am trait acele momente, Eram studenta in Petrosani cand s-a produs tragicul eveniment. Toata Valea Jiului a fost in doliu. Dumnezeu sa-i odihneasca si sa-i ocroteasca pe minerii din subteran!

    Răspunde
  • 22 martie 2012 la 18:15
    Permalink

    DUMNEZEU sa-i ocroteasca pe cei din subteran,dsoara Carolina!de odihnit se odihnesc acasa!

    Răspunde
  • 25 martie 2012 la 14:48
    Permalink

    am trait din pacate acele momente dureroase pentru noi toti, care au indoliat Valea Jiului .D-zeu sa-i odihneasca si sa-i fereasca pe cei care mai lucreaza in subteran de astfel de accidente.

    Răspunde

Lasă un răspuns la marius Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.