7Un tronson de autostradã ce ar urma sã treacã prin zona municipiului Deva nu poate fi realizat din cauzã cã de la proiectare au fost omisi… ursii. Primul ministru, Victor Ponta, a declarat cã subtraversãrile pentru ursi blocheazã proiectul care se realizeazã pe fonduri europene.

Invitat la Antena 3, primul ministru Victor Ponta a declarat cã un tronson de autostradã din regiunea Deva, finantat din fonduri UE, nu poate fi realizat din cauzã cã nu are aviz de mediu. Practic, spun Ponta, la proiectarea lui nu s-a luat în calcul si realizarea unei

subtraversãri ecologice pentru ursi. „Nu reusim sã semnãm, pe bani europeni, un tronson de autostradã în regiunea Deva pentru cã n-am fãcut subtraversarea pentru ursi. Probabil cã pare comic, dar nu e nimic comic în chestia asta. Nu avem avizul de mediu pentru cã

trebuie sã facem o subtraversare ecologicã pentru ursi. Iubesc ursii, iubesc toate animalele, dar trebuie sã facem si autostrãzi ca oamenii sã trãiascã în tara asta, sã nu mai moarã pe drumuri în accidente de masinã, sã putem sã ne dezvoltãm economic, sã facem niste lucruri ca sã ne folosim tara asta bogatã, sã ne-o folosim bine, pãstrând în acelasi timp cât mai mult din naturã”, a spus primul-ministru. n prezent, singurul tronson al autostrãzii Lugoj-Deva la care se lucreazã este lotul 1 în lungime de 27,6 kilometri, atribuit asocierii de firme Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte d’Acqua SpA – Cossi Construzioni SpA.

WWF a atras atentia asupra problemei ursilor

Organizatia ecoligistã WWF – România a atras atentia cã realizarea autostrãzii Deva – Lugoj ar putea duce la disparitia populatiilor de urs, cãprior, râs sau jder din zonã.

‘WWF-România sustine dezvoltarea infrastructurii în România, însã numai cu conditia ca studii de mediu temeinice si profesionist realizate sã stea la baza lucrãrilor. Construirea autostrãzii Lugoj-Deva în lipsa acestui tip de studii poate duce la disparitia lentã a populatiei de urs si afectarea gravã a populatiilor de cãprior, râs sau jder în Muntii Apuseni. Vrem ca autoritãtile sã se arate mai responsabile atunci când planificã autostrãzi si sã  înteleagã importanta pãstrãrii coridorului ecologic dintre Apuseni si Carpatii Meridionali (…)”, precizat în primãvara acestui an ecologistii desa WWF – România.

Conform WWF-România, la ora actualã, tara noastrã are una dintre cele mai mici densitãti de drumuri asfaltate din Europa, iar dezvoltarea de noi autostrãzi si sosele e consideratã o prioritate, atât de cãtre autoritãti cât si de publicul larg, dar acestia sustin în acelasi timp cã „fragmentarea cauzatã de infrastructura de transport este cunoscutã ca amenintare majorã pentru biodiversitate si rezolvarea problemei a devenit o preocupare majorã a Uniunii Europene”. „Una dintre cele mai sensibile probleme de fragmentare a Carpatilor este izolarea Carpatilor Occidentali (Muntii Apuseni). Ultimul coridor ecologic, care are aproximativ 10 km lãtime, deja fragmentat de dezvoltãrile din

ultima perioadã si de infrastructurã, va fi intersectat de autostrada Lujog-Deva, parte a coridorului IV pan european de transport”, precizeazã organizatia de mediu. Înfiintatã în anul 1961, WWF este cea mai importantã organizatie internationalã care deruleazã proiecte pentru conservarea naturii, în peste 100 de tãri.

Carmen Cosman