De la 1 ianuarie 2013 curg majorãri de taxe si impozite sau se introduc altele noi, fãrã nici un efect benefic asupra României si românilor. Se vor mãri impozitele pe apartamente sedii de firme, FMI recomnadã taxã pe nevastã si copil fãrã serviciu, se va plãti CAS si din veniturile din chirii etc. Când un român se ridicã cu greu din  mizerie, statul îl ”executã”.

În loc sã colectezi mai bine, colectezi mai prost, dar pentru cã poti sã introduci taxe si impozite noi, o faci pe seama mediului privat si spui cã esti în linie cu bugetul.  În ianuarie 2013, guvernul a introdus o serie de trei taxe suplimentare pe energie, activitãti agricole si microîntreprinderi, de pe urma cãrora asteaptã venituri în 2013 de 3,1 miliarde de lei. Acum, în vara fierbinte, nici n-a plecat bine delegatia FMI din România, cã de la Guvern au iesit la luminã noi proiecte legislative prin care ni se mãresc taxele. Cei vizati sunt proprietarii de locuinte care scot si ceva bani de pe urma lor si, posibil,

întretinãtorii de familii cu venituri mari.

Dacã proprietarul deruleazã o afacere  – frizerie, magazin, cabinet medical, birou notarial etc. – în propriul apartament, impozitul plãtit pe aceastã clãdire va creste semnificativ – chiar si de zece ori – pentru cã nu se va mai lua în calcul statutul proprietarului de

persoanã fizicã sau juridicã, ci destinatia utilizãrii imobilului.

În ceea ce priveste veniturile realizate de proprietari din chirii, se vor plãti contributii la asigurãrile sociale de sãnãtate de 5,5% aferente acestor venituri, în conditiile în care impozitul pentru chirii este acum de circa 12%. Astfel cã, prin aplicarea acestor contributii, se va ajunge la o valoare apropiatã de cota unicã de 16% a taxei totale pe chirie, precizeazã adevãrul.ro.  Mai multe surse apropiate negocierilor cu FMI au declarat, pentru agentiile de presã, cã impozitarea diferentiatã a proprietãtilor în functie de utilizarea lor este o mãsurã deja prevãzutã în precedenta scrisoare de intentie, iar

solicitarea a venit din partea mediului de afaceri.

O altã mãsurã care ar fi trecutã în scrisoarea de intentie cu FMI, dar pe care autoritãtile nu s-au hotãrât încã sã o aplice sau nu, prevede ca bãrbatii cu venituri mari care au sotii casnice sã plãteascã, începând cu 2014, contributii la pensii si la asigurãrile sociale în contul acestora. De asemenea, acesti contribuabili ar urma sã cotizeze si la asigurãrile sociale ale copiilor majori care nu s-au încadrat în muncã. Aceste mãsuri ar urma sã compenseze, alãturi de introducerea accizei la aur si de majorarea accizei la alcool, minusul de venituri la buget generat de reducerea TVA la pâine.

Nimeni nu a stabilit vreodatã ce înseamnã ”venituri mari”. Finantistii spun cã ar putea fi luate în considerare ca fiind venituri mari ceea ce depãseste cinci salarii medii pe economie, respectiv vreo 11.000 lei.

Analistul si editorialistul Sorin Pâslaru (foto) comparã românii, respectiv mediul de afaceri atât de împovãrat  de taxe si impozite, cu un cãrãus aflat în genunchi. ”Unui cãrãus deja încãrcat pânã la refuz, statul mai gãseste câte un loc sã-i atârne câte o boccea si o cutie. Lasã cã merge, îsi spun functionarii din finante care inventeazã la sase luni noi taxe si accize. Au ei grijã sã producã si noi sã-i taxãm ca sã ne luãm salariile. Dar sã majorezi taxele actuale si sã inventezi unele noi doar ca sã mentii veniturile constante este solutia cea mai pãguboasã. În scurt timp, cãrãusul va cãdea în genunchi”.

Guvernul propune, în scrisoarea de intentie, justificând oarecum aceste taxe,  un ajutor suplimentar, începând cu luna septembrie, pentru familiile cele mai sãrace care se încãlzesc cu electricitate, iar din 2014 ar urma sã creascã venitul minim garantat si nivelul alocatiilor familiale. Pânã la jumãtatea lunii octombrie 2013, aceiasi guvernanti vor sã definitiveze si pachetul de servicii de bazã pentru asigurarea obligatorie de sãnãtate.

Ileana Firtulescu