Salvatorii montani din judetul Hunedoara, dar si din intreaga tara, poarta pe umeri povara vietilor turistilor care se aventureaza – uneori inconstient – pe crestele muntilor, transformandu-se in victime. Sute de accidente au loc anual in muntii Romaniei, iar aventurarea pe trasee dificile, fara un echipament corespunzator, este riscanta. De cele mai multe ori, cazurile in care un turist se accidenteaza se termina cu bine, insa, uneori, salvatorii montani aduc familiilor disperate niste trupuri fara viata.

Pentru toata munca lor, pasiunea, daruirea si faptul ca isi risca viata, un salvator montan – daca are norocul sa fie angajat – primeste ”imensa” suma de 800-900 de lei, chiar daca pentru scolile de atestare plateste din buzunar in jur de 2.000 de lei.

Insa alti salvatori montani sunt si mai ”norocosi”: sunt voluntari si ziua de salvare (care uneori poate insemna si 24 de ore neintrerupt), costa 25 de lei. Justificarea guvernantilor este ca atat ia pe zi si un sportiv de performanta…

George Resiga, vicepresedintele Asociatiei Nationale a Salvatorilor Montani din Romania (ANSMR), spune ca situatia este una trista.

”Legislatia care reglementeaza activitatea formatiilor Salvamont, HG77 din 2003 nu este respectata, nici de catre consiliile judetene si nici de catre autoritatile publice locale. In Romania sunt 54 de formatii Salvamont si, conform datelor pe care eu le am, 80% din acestea nu au minim sase salvatori montani angajati. Ca sa iau exemplul judetului Hunedoara, avem angajati in jur de 20 la Serviciul Public Judetean, insa la formatiile Salvamont locale din Uricani, Lupeni si Petrosani nu este nici un angajat, cu toate ca turismul a cunoscut o dezvoltare destul de mare in ultimii ani si are nevoie de serviciul de salvare montana”, declara, pentru Cronica Vaii Jiului, George Resiga.

Operatiunile de salvare pot fi si ele compromise, daca nu ai un echipament sigur si performant. Exista situatii in care salvatorii montani isi cumpara singuri echipament, care ajunge la sute de euro.

”Legislatia nu se respecta nici atunci cand vine vorba de protectia muncii. Judetul Hunedoara este insa unul norocos, fiindca in ultimii ani a reusit sa achizitioneze echipament tehnic pentru fiecare salvator montan, voluntar sau angajat. De exemplu, iarna ai nevoie de pieps (dispozitiv electronic de cautare in avalansa – n.r.), lopata de avalansa, ham, pioleti, coltari, carabiniere, coarda, rucsac, imbracaminte termica, bocanci de iarna, schiuri, bete de schi si multe altele, care ajung la multe sute de euro. S-a intamplat ca multe din aceste echipamente sa si le cumpere salvatorii montani singuri, fiindca ei stiu care sunt riscurile acolo, in zona muntoasa si tin la viata si siguranta lor”, mai spune Resiga.

O operatiune dificila a avut loc anul trecut, in zona Retezatului, cand o turista din Timisoara si-a pierdut viata. Poate ca tanara ar mai fi trait daca s-ar fi ajuns la ea mai rapid, cu un elicopter. Din pacate, salvatorii montani au facut pana la ea 11 ore si nu au mai avut ce salva.

In acest caz nu a fost vina lor, ci a unor guvernanti inconstienti, care nu pun in salvarea montana pret pe investirea in elicoptere. Ministerul de resort are elicoptere… dar degeaba, fiindca acestea nu pot intra in zonele montane cu probleme. Singurul care o poate face este un pilot privat, Constantin Apavaloaie, singurul din Romania care poate interveni in situatii dificile. Dar dedicatia lui pentru munca de salvare l-a costat…

”In tara este un singur pilot specializat care a intrat in toate zonele riscante, unde nu intra cei de la MAI. La un moment dat, cand a venit la o salvare voluntar, a fost si amendat cu cateva sute de milioane, ca se intunecase in timpul salvarii. Statul nu are contract cu el, ca cica serviciul de urgenta e gratuit, dar serviciile de urgenta nu reusesc sa intre unde intra el”, sustine vicepresedintele ANSMR.

”Da, eu colaborez voluntar cu cei de la Salvamont, pentru ca sunt prieten cu ei. Anul trecut, in Piatra Craiului, era o gravida care cazuse de pe o stanca si avea nevoie de ajutor. Elicopterele SMURD si MAI nu reusisera, am fost eu chemat, am obtinut toate autorizatiile de zbor si am reusit s-o salvez pe femeie. Nu am fost platit pentru acea interventie, dar am primit o amenda de 200 de milioane ca se intunecase intre timp, m-am judecat cu ei si asta e. Statul este o pacoste. Ora de zbor la mine, ca privat, e de 1.000 de euro pe ora, in timp ce ora de zbor a statului este de 6.000 de euro. Eu am vreo 6.000 de ore de zbor, am trei elicoptere, am hangar, heliport, tot ce trebuie, mult mai performante decat ale statului, dar nu pot face voluntariat la nesfarsit pe criza asta. Iar statul prefera sa tina de ciolan acolo, decat sa aiba oameni de valoare”, declara Constantin Apavaloaie.

Anamaria NEDELCOFF