O momârlancã a desfiintat funicularul Aninoasa -Petrosani

Fostul securist contra-sabotaj, Martin Borsa, povesteste cã înainte de 1960, funicularul  Aninoasa – Petrila, transporta, pe lângã cãrbune, materiale necesare si chiar personal. O scenã surprinsã de sotia unui apreciat inginer, cu o localnicã, a crescut zelul dãrâmãrii funicularului…

Martin Borsa, ca ofiter de securitate la sectia 4 – Contra-sabotaj,  era interesat, conform sarcinilor, de actiuni care ar fi dus, ca finalizare, la sabotaje. ”Studiam, cercetam, supravegheam, etc., de la focuri de minã pânã la accidente mortale si explozii (…)

Fãrã sã vrem, în munca noastrã aflam povesti frumoase, situatii hazlii despre viatã si lume”- spune Martin Borsa, acum presedinte al Casei pensionarilor din Petrila, la 80 de ani peste douã luni.5-1

Vãzând în Cronica Vãii Jiului o fotografie, care prezintã, în fundal, Castelul Corvinilor si fostul funicular si care a fost aleasã pentru a marca a 125-a aniversare a revistei National Geographic, M. Borsa ne-a întrebat direct: stiti cine a desfiintat funicularul Aninoasa – Petrosani? Un apreciat inginer cu mintea si fapta deschise cãtre viatã – seniorul Aurel D, un excelent profesionist.

Fostul securist contra-sabotaj povesteste cã înainte de 1960, funcularul cu pricina, Aninoasa – Petrila, transporta, pe lângã cãrbune, materiale necesare si chiar personal. Sotia domnului inginer Aurel D., venea cu funicularul de la Aninoasa, cobora pe platforma instalatã în Dãrãnesti, la Petrosani, si îsi fãcea femeia piata si cumpãrãturile de trebuintã. Venea si lua iar funicularul spre casã. Pe alocuri, acel funicular circula la micã distantã de sol, minim – în zonã nelocuitã – fiind si de doar 10 m de pãmânt.

În drumul sãu cãtre casã doamna  D. admira frumosul peisaj al zonei, când a zãrit cum un bãrbat si o momârlãncutã se hârjoaneau ca doi iubiti… Stupoare! Femeia si-a recunoscut în persoana bãrbatului propriul sot care se bucura si el de naturã, dar de cea umanã, neoasã, vie si focoasã…

”Da, inginerul Aurel a fost bucuros când a trebuit oprit, prin 1960, funicularul.

A fãcut-o cu plãcere atunci când s-a extins preparatia Coroesti. Adicã o momârlancã a fãcut sã sporeascã elanul inginerului în operatiunea de demontare” – a spus râzând ghidus  fostul securist contra-sabotaj, Martin Borsa, din Petrila.

Ileana Firtulescu

Advertisements