Desi s-a plâns cã primãria Petrila ”moare de foame” si cã are directori si viceprimar competenti, edilul sef, Ilie Pãducel, si-a tras city-manager, acelasi post pe care l-a desfiintat printr-un adevãrat rãzboi purtat cu unii consilieri locali, în 18 iulie 2012.

Dupã 10 luni, adicã miercuri, s-a reînfiintat postul de administrator public, motivatã a fi ”prioritatea zero” pentru oras. Deci Petrila avea doi primari – unul ales, altul impus!

A înebunit lupul!!

Primarul orasului Petrila, Ilie Pãducel, nu a mai putut dormi noaptea de grija înfiintãrii unui post plãtit regeste, acela de citymanager. N-ar fi nici o problemã dacã

si-ar permite, dar chiar primarul a cerut desfiintarea acestui post, care s-a si produs cu mare scandal anul trecut. Miercuri, în sedinta Consiliului Local, Ilie Pãducel a reînfiintat postul fãcând o declaratie nãucitoare: este prioritatea zero pentru orasul Petrila, acelasi primar care a declarat cã nu are bani pentru functionarea Primãriei Petrila decât pentru 8 luni ale acestui an. Având în vedere cã acest post pare a fi singurul salvator pentru Petrila, ca urmare orasul va arãta în viitor într-un mare fel. Au fost de acord cu acest lucru majoritatea consilierilor locali exceptând pe cei din PNL. Nici unul dintre ceilalti nu au pus mãcar întrebarea de ce este atât de imperios necesar acest om/functie pentru Petrila.

Pentru cã ceilalti s-au conformat si au îndeplinit dorinta arzãtoare a primarului, am solicitat celor de la PNL un punct de vedere, având în vedere faptul cã primarul Ilie Pãducel are la picioare majoritatea consilierilor, dupã cum s-a dovedit si în sedinta de miercuri.

Primarul glumeste, joacã la cacealma sau chiar asta e realitatea?

”Dacã treci de tunel si intri în Petrila nu de putine ori ai zice, judecând dupã imaginea orasului, cã în mintea si activitatea primarului, cãruia câteva mii de cetãteni, putini ce-i drept i-au mai dat “girul” si în 2012, nu se întâmplã  nimic, mai nimic în folosul oamenilor de rând, care pe la colturi îndrãznesc sã spunã cã în “primãrie e acelasi Ilie cu aceeasi pãlãrie”.

Si totusi pe ordinea de zi a sedintei de Consiliu Local de miercuri, primarul Ilie Pãducel a fost initiatorul unui proiect cu “PRIORITATE ZERO”. Rostitã afirmatia asta de însãsi gura edilului, gândul te duce la ceva de o importantã maximã. Oare a gãsit solutii si rezolvã situatia dezastruoasã cu care se confruntã în Colonia Bratianu?, redeschide spitalul?, salveazã Mina Petrila?, atrage investitori si reduce rata somajului?, a mai diminuat împrumutul de peste 30 de miliarde al Primariei Petrila? Nici gând! Domnul Ilie Pãducel solicitã reînfiintarea postului de administrator public al orasului. În acest context, consilierul PNL, Doinita Bãlãnesc, i-a reamintit primarului cã lor, adicã acelorasi 19 consilieri locali, cu câteva luni în urmã, “cu mâna pe inimã”, le cerea tot domnia sa printr-un proiect de hotãrâre sã desfiinteze acest post, care la momentul respectiv era ocupat de Dorin Curtean, argumentând cã are în aparatul propriu directori competenti care pot prelua sarcinile ce-i reveneau administratorului public. Consilierul PNL l-a întrebat pertinent si pe bunã dreptate ce s-a întâmplat în doar câteva luni, s-a rãzgândit domnia sa? Directorii nu mai sunt la fel de competenti? Cei 159 de angajati pe care-i are în subordine în aparatul propriu nu pot sã preia fragmentar din sarcinile care-i revin unui administrator?, dar si reamintindu-i în aceeasi mãsurã cã bugetul primãriei este unul dezastruos, chiar domnia sa apãrând frecvent în mass media si presa localã afirmând cã are bani de salarii pentru primele opt luni, apoi D-zeu cu mila. Dar si în aceste conditii edilul orasului se dã cu fundul  de pãmânt si vrea postul de administrator public,vrea sã investeascã câteva sute de mii de lei bune chiar si în aceste conditii de austeritate într-un singur om, ba dacã trebuie mai dã si din angajati afarã. La întrebarea pusã de consilierul PNL dacã asta e cea mai mare prioritate acum, edilul a rãspuns clar si apãsat de douã ori

“DA ESTE”, acum este “PRIORITATEA ZERO”. Lãsãm cetãtenii orasului Petrila sã tragã concluzii. Primarul glumeste, joacã la cacealma sau chiar asta e realitatea? Nu stim care va fi concluzia dar noi sigur am tras una, pentru orice problemã a orasului Petrila, primarul Ilie Pãducel vine cu afirmatia cã solutiile trebuie gãsite de actuala guvernare, de Mircea Ioan Molot si Consiliul Judetean, de Costel Avram si Apa Serv, de noi consilierii locali si de oricine altcineva, lãsându-i astfel timp domniei sale pentru a-si stabili cu adevãrat ” PRIORITÃTILE ZERO”.

Acum când proiectul cu “PRIORITATE ZERO” s-a aprobat, împotrivã fiind doar consilierii PNL, ceilalti fiind foarte sensibili la dorintele si cerintele edilului, contând prea putin bugetul primãriei si “PRIORITÃTILE CU ADEVÃRAT ZERO” ale cetãtenilor orasului Petrila, nu ne rãmâne decât sã facem cunostintã cu noul administrator public al orasului. Si dacã informatia care circulã pe “bursa zvonurilor”, nu se va confirma, cum cã pentru “înscãunare “ este pregãtit Ciprian Preda, fiul consilierului PD-L Cornel Preda, care este si omul de “casã” al lui Pãducel, atunci cetãtenii care nu au mai girat în 2012 pentru edil si care nu sunt putini la numãr, vor putea si ei spune cã “În Primarie poate totusi a apãrut un Ilie,cu o altã pãlãrie”!

Cu respect, PNL PETRILA”

City-managerul, al doilea primar al Petrilei cu salariul ”de nivel”

De precizat cã persoana care doreste sã candideze pentru functia de administrator public trebuie sã aibã o vechime în administratia publicã de minimum 10 ani si cursuri de management organizate de Ministerul Administratiei. Aceastã ultimã conditie nu este restrictivã,  pentru cã la o vechime de 10 ani în administratia publicã, automat, candidatul are si specializãri MAI.

Cât priveste necesitatea functiei de administrator public, fãrã de care, din câte se pare, edilii nu mai pot trãi, pãrerile sunt împãrtite. Unii cred cã trebuie sã fie cineva care sã aibã drept de semnãturã, sã aibã atributii de coordonator de credite atunci când lipseste primarul si viceprimarul.

Altii, în schimb, cred cã „dublarea” atributiilor edililor este ineficientã, iar persoana care ocupã acest post poate dispune discretionar de resursele publice pe care le gestioneazã, mai ales dacã este în strânsã aliantã cu primarul. ”La Petrila, de exemplu, o bunã parte a consilierilor locali nu vede utilitatea city-managerului si de trei ani încearcã desfiintarea postului. De fiecare datã, contestatarii functiei de administrator public invocã cheltuiala prea mare cu salariul city-managerului, care aproape ajunge la valoarea celui de primar” – scria în  6 aprilie 2011, ca urmare a declaratiilor edililor de la Petrila, mesagerulhunedorean.ro.

Practic, primarul poate sã delege administratorului public (AP) aproape toate atributiile sale, conform Legii administratiei publice. Deci poate sã plaseze aparatul de specialitate al primarului – adicã toate departamentele si serviciile din primãrii – în întregime sau doar partial, sub responsabilitatea AP; poate sã-l punã responsabil de functionarea

serviciilor exterioare primãriei (de tipul regiilor autonome, societãtilor comerciale etc) sau orice combinatii de atributii de management intern sau extern (aparat de specialitate si servicii externe). Mai mult, edilul local poate sã-i delege si calitatea de ordonator principal de credite, adicã, printre altele, dreptul de a angaja plãti si contracte si de a gestiona patrimoniul. Pe scurt, aproape toate atributiile sale, în mãsura în care doreste acest lucru.

Ca urmare Petrila va avea doi primari – unul ales, altul impus ”pentru a profesionaliza actul administrativ”, cum zice la lege!

Ileana Firtulescu