Consorțiul universitar „ACADEMICA PLUS”, format din Universitatea din Pitești, Universitatea „Ștefan cel Mare” din Suceava, Universitatea Petrol-Gaze din Ploiești, Universitatea „1 Decembrie 1918” din Alba Iulia, Universitatea „Valahia” din Târgoviște, Universitatea din Oradea, Universitatea din Petroșani, Universitatea „Aurel Vlaicu” din Arad, Universitatea „Vasile Alecsandri” din Bacău și Universitatea „Constantin Brâncuși” din Târgu-Jiu s-a reunit online pentru a
dezbate și a sintetiza asupra noilor legi ale educației naționale, aflate în dezbatere publică.

În urma întâlnirii, membrii consorțiului consideră că se impune o reprezentativitate echitabilă și total nediscriminatorie a oricărui consorțiu
universitar legal constituit, în relaționarea cu Ministerul Educației, cu alte ministere și instituții ale statului român.
”Am avut niște reacții vizavi de contestarea unor elemente din lege de către unele universități mari, aici ne referim la abordarea de către Consorțiul Universitaria. Considerăm că finanțarea trebuie să meargă după importanța și cerințele pieței forței de muncă și nu după alte criteria pe care le doresc unele universități. Având în vedere faptul că pentru pregătirea inginerilor sunt necesare laboratoare, pregătirea unor laboranți, sunt necesare costuri mai mari, atunci și alocarea de fonduri per student trebuie să fie mai mare decât la filozofie, științele economice sau socio-umane. Ne referim, de asemenea, la meseriile, specializările căutate pe piața forței de muncă”, a declarat prof. univ. dr. ing. Radu Sorin Mihai, rectorul Universității din Petroșani.
Potrivit rectorului instituției de învățământ superior din Valea Jiului, în ultimii ani
cererea de ingineri pe piața muncii a explodat.
”În ultimii 5 ani, ingineria a cunoscut o cerere din ce în ce mai mare. Dacă ne uităm după prioritățile europene și naționale, clar trebuie să avem specialiști în domeniul mediului, tehnologii și resurse regenerabile, de energie. Lucrăm la specializarea de inginerie în domeniul bateriilor, avem parteneriate pentru pregătirea unor specialiști în eoliene. Ne gândim la consumuri energetice reduse, etc. Acestea trebuie să constituie priorități în finanțare”, a mai precizat sursa citată.
Mecanismele de finanțare prevăzute în proiectul Legii Învățământului Superior, mult îmbunătățite și adaptate nevoilor reale de dezvoltare a universităților, asigură desfășurarea unui proces de învățământ, în egală măsură echitabil și performant, având drept rezultat formarea unor specialiști capabili să se adapteze pe piața forței de muncă și să contribuie la dezvoltarea societății în general.
Monika BACIU