Anul Nou, celebrat pe 1 ianuarie, chiar dacã reprezintã o ajustare destul de târzie  a calendarului, este însotit, la momârlani ca si în alte pãrti ale tãrii, de o suitã de traditii pitoresti si cu bogate semnificatii  simbolice.

Ion  Ghinoiu aratã în Obiceiuri populare de peste an. Dictionar „Mai mult de un mileniu crestinii au sãrbãtorit Anul Nou Civil în ziua de Crãciun, în imediata  apropiere a solstitiului de iarnã (…), în Tãrile Române pânã la sfârsitul  secolului  al XIX-lea. Amintirea acelor  vremuri  este  încã proaspãtã  de vreme  ce  în unele  sate  bãnãtene si  transilvãnene ziua  de 1 ianuarie  se numeste si astãzi   Crãciunul Mic.” Si tot el: „Dorind sã înlãture obiceiurile precrestine efectuate la  Calendele lui Ianuarie, Biserica a mutat, la începutul mileniului   I d.H. Anul Nou de pe data de 1 ianuarie  la 25 decembrie, pe locul unde adusese  anterior  si Nasterea Domnului de la Boboteazã (6 ianuarie). Adunarea  laolaltã a trei mari sãrbãtori, una crestinã, Nasterea lui Iisus si douã precrestine, Nasterea zeului Mithra  si Anul Nou, în ziua numitã Crãciun în sud-estul Europei, a generat un amestec  al practicilor  noi cu cele   vechi (…). Mai mult de un mileniu  crestinii au sãrbãtorit Anul Nou la 25 decembrie, împreunã cu  Nasterea  Domnului. (…)

În ziua rãmasã fãrã sãrbãtoare oficialã, 1 ianuarie, Biserica a pus o sãrbãtoare crestinã, Sfântul Vasile cel Mare. Dupã readucerea Anului Nou de la 25 decembrie la 1 ianuarie, pe vechiul lui loc, românii l-au numit Crãciunul Mic.”

Sintetizând, tot Ion Ghinoiu afirmã: „Din acest motiv obiceiurile  de Crãciun, Anul Nou Civil si Boboteazã, care formeazã laolaltã ciclul Sãrbãtorilor de Crãciun sau de An Nou Civil pãstreazã numeroase elemente comune, caracteristice scenariului de renovare ritualã.”

Acest moment critic al reînnoirii timpului – al mortii timpului vechi si al renasterii timpului, al nasterii unui timp nou, mereu dorit mai bun, coincide simbolic cu noaptea de revelion: stingerea luminilor la miezul noptii echivalând cu moartea  timpului vechi, haosul din care se va naste timpul cel nou, întâmpinat cu explozii de bucurie, cu imbrãtisãri si urãri de sãnãtate si belsug, petrecere si veselie.

Într-adevãr, obiceiurile legate strict de Anul Nou, astãzi, cuprind ritualuri,

cântece augurale si cu rol de incantatii magice, pentru reînnoirea timpului si asigurarea unui An Nou bun, cu  spor la toate si belsug, precum Sorcova si Plugusorul.

Ioan Dan Bãlan

Elisabeta Bogãtan