C alea feartă industrială din Petrila, cea de pe care au deraiat două trenuri în ultimele două luni, este la fel de degradată. Pe porțiuni întegi firele sunt efectiv distanțate necorespunzător, iar liniile sunt îngropate într-un strat de cărbune mărunt. Nu este nicio surpriză când deraiază trenurile, în timp ce oamenii care locuiesc în apropiere spun că nu s-au mai făcut investiții de zeci de ani. Linia ferată unește mina Lonea de mina Petrila, iar trenul încărcat cu huilă merge până la fosta mină, de unde este preluat de o locomotivă și ajunge în stația CFR Petroșani. Doar că scurtul traseu de la Lonea la Petrila este unul extrem de periculos și, la fiecare curbă, ori la îmbinările dintre linii, pericolul de deraiere este iminant. Oamenii care locuiesc pe traseul trenului spun că nu au mai văzut munictori care să repare infrastructura de foarte mulți ani.
„Au venit, când au sărit ultimele două vagoane, ca să o repare. Vedeți că nu s-a lucrat? Nu au traverse sub ele. Este posibil așa ceva? Că au fost două evenimente, unul în zona șoselei de centură, aproape de primărie și unul aici, lângă case. Nu sunt hoții de vină. Dacă le trebuia fier vechi, de ce nu ar fi scos linia, care nu e folosită? E linia moartă și se vede intactă. Nu hoții sunt de vină. Da, sunt hoți, dar mai școliți”, spune un localnic ce stă chiar în apropiere de locul în care a avut loc ultima deraiere. „De ani de zile nu s-a lucrat la repararea liniei. Cred că din 1989. S-a mai lucrat când s-a dezafectat una dintre linii și s-a făcut șoseaua de centură. Abia atunci au scos una dintre linii pe o porțiune”, a spus un alt localnic din apropiere. „Cât mai este? Câteva luni și închid mina Lonea. Ce să mai facă acum? Am trăit cu linia lângă case. Dar nu s-a întâmplat să deraieze în case. Acum nu mai e mult”, mai spune un altul. „Eu cred că, dacă până în 1989 se întâmpla astfel de evenimente, atunci erau legați toți”, a conchis un alt vecin. Două vagoane încărcate de 400 de tone de huilă au deraiat în 7 aprilie de pe această linie, în zona aflată în spatele parcului de aventură care se construiește acum pe șoseaua de centură. Un alt eveniment similar a avut loc în data de 3 februarie, iar atunci, în spatele primăriei Petrila, direct pe șoseaua de centură a ajuns și locomotiva și vagoanele cu huilă.

Diana Mitrache