42 de milioane de euro investește Transelectrica în retehnologizarea a două stații esențiale pentru închiderea Inelului de 400 kV în zona de vest. Nivelul de completare a inelului, era în anul 2020 la 70%.

Aceste investiţii, cu o valoare totală de aproximativ 42 de milioane de euro, vor face posibilă închiderea Inelului de 400 kV al României în zona de vest, un proiect strategic pentru securitatea alimentării cu energie electrică a ţării şi implicit pentru consolidarea reţelei electrice de transport şi a interconexiunii cu reţelele statelor vecine.
„Retehnologizarea staţiei Timişoara şi a staţiei Reşiţa reprezintă în acest moment două priorităţi investiţionale pentru completarea Inelului de 400 kV în zona de vest, alături de finalizarea celor aproximativ 340 de kilometri de linie electrică aeriană de 400 kV din componenţa Axului Banat. România are nevoie de o infrastructură energetică modernizată, fiabilă, capabilă să integreze noi capacităţi de producţie a energiei regenerabile, de aceea închiderea Inelului este un proiect fundamental pentru siguranţa în funcţionare a Sistemului Electroenergetic Naţional. După aproape 4 ani de blocaje, am reuşit reluarea lucrărilor în Staţia Reşiţa, o staţie cu un rol deosebit în zona de vest a ţării, ceea ce considerăm un succes, în condiţiile în care această investiţie va conduce atât la întărirea reţelei în zona de vest, cât mai ales va crea premisele necesare interconexiunii cu Serbia. Creşterea gradului de interconexiune joacă un rol important privind securitatea aprovizionării cu energie electrică a României şi contribuie la atingerea ţintelor asumate la nivel european”, a afirmat Cătălin Niţi, preşedintele Directoratului CNTEE Transelectrica SA.
În 2024 ar urma să se încheie lucrările de retehnologizare a stației Timișoara. Investiţia, în valoare de circa 18 milioane de euro, este una complexă şi vizează atât retehnologizarea staţiei existente de 110 kV, cât şi construirea unei staţii noi cu tensiunea de 400 kV care va permite implementarea proiectului de trecere la tensiunea de 400 kV a Axului Porţile de Fier – Reşiţa – Timişoara – Săcălaz – Arad (Axul de 400 kV Banat), un obiectiv strategic al Planului de Dezvoltare a Reţelei Electrice de Transport 2020-2029.
Inelul de 400 kV reprezintă un ansamblu de linii electrice aeriene de 400 kV din reţeaua electrică de transport, cu o lungime de aproximativ 1.796 de kilometri, care sunt deja realizate, sunt în curs de execuţie sau se vor construi conform Planului de dezvoltare a RET pe 10 ani al CNTEE Transelectrica SA. În 2020, circa 64% din Inelul de 400 kV era realizat, restul de circa 36% reprezentând segmente care fie se aflau în lucru, fie în diferite faze de pregătire. Prin finalizarea şi punerea în funcţiune a liniei 400 kV Oradea Sud-Nădab la sfârşitul anului 2020, Inelul de 400 kV a atins un grad de realizare de 70%.

Legătura cu CEH
De-a lungul timpului au existat discuții în ceea ce privește soarta Complexului Energetic Hunedoara după finalizarea lucrărilor la inelul de 400kV. Complexul Energetic Hunedoara, care înglobează două mine de huilă din Valea Jiului și centralele electrice de la Paroșeni și Mintia Deva, ar putea funcționa până în 2024, moment când va fi închis inelul de 400 kV din partea de centru-vest a țării, care va duce la mărirea schimburilor transfrontaliere. “Știți, probabil, că inelul de 400 kV a Transelectrica nu este finalizat, este un proiect pe termen lung, probabil spre prima parte a următoarei decade acest inel va fi finalizat. Însă, până la finalizarea acestor lucrări complexe, grupurile de la Deva și Paroșeni continuă să aibă un rol extrem de important în echilibrarea și decongestionarea rețelei, inclusiv pentru a permite lucrări de modernizare la rețea”, spunea în anul 2016, Victor Grigorescu, ministru al Energiei.
Monika BACIU